جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ولایتی با اشاره به گزارش «ساینس»: کارنامه غربی ها در سرقت علمی سیاه تر است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9270
یکشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۵ | 19:12

ولایتی با اشاره به گزارش «ساینس»: کارنامه غربی ها در سرقت علمی سیاه تر است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گزارش اخیر مجله علمی ساینس درمورد فروش علم در ایران توسط موسسات خیابان انقلاب با تاکید بر این‌که هدف از انتشار این مقالات به ظاهر بی‌طرف و علمی تخریب پیشرفت‌های علمی کشورمان است، گفت: هر چند این تخلفات در کشورمان متأسفانه اتفاق می‌افتد، اما غربی‌ها در این سرقت‌های علمی کارنامه به مراتب سیاه‌تری دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علی اکبر ولایتی، رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دویست و پنجمین جلسه این کمیته که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به درج مطلبی در مورد رشد علمی کشور در مجله ساینس (science) ، اظهار کرد: چندی پیش یکی از اعضای تحریریه این مجله در سفر به ایران گزارشی از برخی تخلفات علمی در زمینه انتشار مقالات پژوهشی و خرید و فروش پایان‌نامه‌ها در کشورمان در این نشریه منتشر کرد که حاوی سیاه‌نمایی و بی انصافی بود و مسلم است که هدف از انتشار این مقالات به ظاهر بی‌طرف و علمی تخریب پیشرفت‌های علمی کشورمان است.

وی افزود: هر چند این تخلفات در کشورمان متأسفانه اتفاق می‌افتد، اما غربی‌ها در این سرقت‌های علمی کارنامه به مراتب سیاه‌تری دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در زمینه رفت و آمدهای به ظاهر علمی به کشور باید همانگونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» هم هشدار دادند، وزارت علوم و نهادهای مسؤول هوشیارتر عمل کنند.

دکتر ولایتی با اشاره به انگیزه درج این گونه مطالب گفت: هدف از این تلاش‌ها القای حس بی هویتی به ملت بزرگ ایران است که توانسته آمریکا و متحدانش را در رسیدن به اهداف نامشروع خود ناکام کند.

وی افزود: غربی‌ها بر سر سفره تلاش‌های دانشمندان مسلمان نشسته و ارتزاق کرده‌اند؛ ولی به این موضوع هیچ‌گاه اشاره نکرده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ولایتی همچنین پس از ارائه گزارش رییس دانشگاه کرمان در مورد تشکیل دبیرخانه دائمی همایش گرامیداشت ابن هیثم با هدف استمرار و تداوم بررسی آثار این دانشمند بزرگ مسلمان، با اشاره به اینکه حوزه علوم پایه یکی از مواردی بوده که در تمدن اسلام و ایران و تاریخ علوم اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی در تاریخ نگاری علم چندان به این وجه از تمدن توجه نشده است؛ گفت: ابن هیثم در زمینه روش‌شناسی علوم و آنچه که امروز روش تحقیق و فلسفه علم خوانده می‌شود، دارای نظرات بدیع و قابل توجهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، افزود: استمرار حرکت‌های علمی رمز موفقیت در این اقدامات است.

در ادامه این جلسه، موضوع همایش زکریای رازی در دستور کار قرار گرفت و معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و اعضای کمیته نیز ضمن تأکید بر لزوم توجه به همه ابعاد شخصیت زکریای رازی بر برگزاری بهینه این همایش تأکید کردند.

دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، “همایش جندی شاپور” بود که استاندار خوزستان و رییس دانشگاه جندی شاپور ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده به منظور برگزاری این همایش، بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی این مجموعه عظیم تأکید کردند.

در این گزارش ضمن اشاره به این موضوع که دانشگاه جندی شاپور از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های تاریخ جهان بوده، بر معرفی نقش این دانشگاه در تولید علم نیز تأکید شده است.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به لزوم حفظ میراث فرهنگی تمدن اسلام و ایران خاطرنشان کرد: باید طرح جامعی در زمینه حفاظت از اماکن فرهنگی و میراث تمدنی کشور تهیه و اجرا شود.

دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه گفت: وزارت علوم آماده هر گونه همکاری در جهت حفظ میراث تمدنی کشورمان است.

وی افزود: متأسفانه فضای محیطی دانشگاه جندی شاپور آن چنان که شایسته است، مورد حفاظت قرار نگرفته است.

دکتر شریعتی، استاندار خوزستان هم در این جلسه بر آمادگی مدیریت استان در حفاظت از این میراث تمدنی تأکید کرد.

در ادامه این جلسه، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران نیز به بیان نظرات و پیشنهادهای خود مبنی بر ضرورت احیای نقش دانشگاه جندی شاپور در تولید علم از طریق تأسیس پارک علم و فناوری و مراکز رشد در این مکان، تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی ساکنان بومی این منطقه به منظور ایفای نقش این افراد در احیای میراث تمدنی جندی شاپور، تصویب بودجه‌های عمرانی و ملی با هدف حفاظت از میراث تمدنی جندی شاپور، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خیرین در حفاظت از میراث فرهنگی و معرفی دانشگاه جندی شاپور در کتب درسی مدارس و … پرداختند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ولایتی: فراری دادن مغزها سرقت نامشروع غربی‌هاست/تعطیل کردن واحدهای زیان‌ده دانشگاه آزاد،‌ پاک کردن صورت مساله است

ارائه گزارش تخلفات علمی به سران سه قوه/ واکاوی نظام داوری مقالات

کشف حقایقی جدید در مورد سیستم دفاعی بدن

گزارش «ساینس» از بازار سیاه مقاله و پایان نامه در ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها