جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ظهور نسل جدید تراشه های کامپیوتری سریع

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9267
سه شنبه، ۲۰ مهر، ۱۳۹۵ | 18:23

ظهور نسل جدید تراشه های کامپیوتری سریع

پژوهشگران روسی موفق به ارائه نانوذراتی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان نسل جدیدی از تراشه‌های سیلیکونی سریع تولید کرد.

 به گزارش دیده بان علم ایران محققان روسی موفق به کشف نسل جدیدی از نانوذرات سیلیکونی شدند که می تواند مسیر تولید تراشه‌های کامپیوتری را متحول کند. یوری استرلیت و همکارانش از موسسه ملی فیزیک و فناوری مسکو موفق به تولید نانوذراتی از جنس سیلیکون شدند که می‌توان به راحتی آنها را برای پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار داد.
دنیس بارانوف از محققان این پروژه می‌گوید: « فیبرهای نوری فعلی می‌توانند اطلاعات را سرعت چند صدگیگابایت بر ثانیه انتقال دهند، با این حال الکترونیک سیلیکونی اجازه نمی‌دهد که پردازش اطلاعات با همین سرعت انجام شود. با ایجاد یک آنتن نوری غیرخطی می‌توان این مشکل را حل کرد.»
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریهPhotonics ACS منتشر شده است.
این گروه تحقیقاتی از سیلیکون معمولی برای ایجاد نانوذرات سیلیکونی بلوری استفاده کردند. این نانوذرات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند روی پرتوهایی با طول موج، شدت و زمان تابش مشخص اثرگذار باشند. آزمایش‌های انجام شده نشان داد که پلاسمای الکترونیکی درون این نانوذرات واکنش سریعی نسبت به پالس‌های نور دارند. محققان معتقداند که این ذرات می تواند برای ایجاد نانوآنتن نوری به منظور پردازش اطلاعات در نسل جدیدی از تراشه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار گیرد.
محققان در مقاله خود چنین نوشته‌اند: « کار ما براساس هدف توسعه ادوات پردازشگر نوری بسیار سریع و متراکم بنیان‌ نهاده شده است.»
هرچند داده‌های موجود در الیاف نوری که در اینترنت جابه‌جا می‌شوند با سرعت بالایی به نقطه مورد نظر می‌رسند اما بعد از وارد شدن به کامپیوترهای ما، به دلیل کند بودن فرآیند پردازش، از سرعت آنها کاسته می‌شود. این تراشه میکروپردازنده سیلیکونی از مدارهای الکتریکی برای ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.
قانون مور برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ ارائه شد که می‌گوید سرعت پردازشگرها هر دو سال دو برابر می‌شود و تعداد ترانزیستورها ریو میکروتراشه‌ها نیز باید دوبرابر شود.
اخیرا این قانون با محدودیت هایی مواجه شده است که پیشرفت هایی نظیر این پروژه می‌تواند به دانشمندان برای شکستن این محدودیت‌ها کمک کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها