چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

دو فرزند، نرخ باروری کلی ایران در برنامه ششم توسعه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9232
سه شنبه، ۲۰ مهر، ۱۳۹۵ | 17:43

دو فرزند، نرخ باروری کلی ایران در برنامه ششم توسعه

معاون فني مديركل سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن  اشاره به بهبود نرخ باروري در ايران طي سالهاي اخير گفت: هم اكنون نرخ باروري كلي در ايران ۱.۹ دهم فرزند است در حالي كه اين ميزان در سال گذشته ۱.۸ دهم بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دكتر محمد اسلامي در حاشیه اجلاس سالانه مدیران سلامت خانواده کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد،ضمن اشاره به این که حد جايگزيني نرخ باروري كلي به معناي تعداد فرزنداني كه يك زن در دوره باروري به دنيا مي آورد است تصریح کرد: در حال حاضر این میزان در کشور ۲.۱ بوده و ميزان پايين تر از آن نشانگر تهديد جمعيت کشور محسوب مي شود.

وي در ادامه گفت: هم اكنون استان گيلان با نرخ باروري كلي ۱.۴ و سيستان و بلوچستان با نرخ باروري افزون بر ۳ فرزند به ترتيب كمترين و بالاترين نرخ باروري را در سطح كشور به خود اختصاص داده اند.

معاون فني مديركل سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن اشاره به این که نرخ باروري كلي ايران در سال ۱۳۶۲ بيش از شش فرزند بوده است، خاطر نشان کرد: طبق برنامه ريزي های انجام شده بنا بر این است نرخ باروري كلي در طول اجراي برنامه ششم توسعه ايران به دو فرزند برسد.

دكتر اسلامي بهبود شاخص هاي سلامت و اطمينان از زنده ماندن فرزندان، ارتقا سواد زنان و شاغل بودن زنان را از علل كاهش نرخ باروري كلي برشمرد و بيان كرد: كشورهايي كه توسعه يافتگي بيشتري داشته اند نرخ باروري كلي پايين تري دارند.

معاون فني مديركل سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه كشورهاي ايران و برزيل داراي بالاترين ميزان موارد سزارين در سطح جهان هستند اظهار کرد: با اجراي طرح تحول نظام سلامت و ترويج زايمان طبيعي طي سالهاي اخير ميزان سزارين در ايران سیر نزولي داشته است.

 وي گفت: در سالهاي اخير موارد سزارين در سطح كشور از ۵۴ به ۴۸ درصد كاهش يافته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها