- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

راکت‌های «تیر» و «مهر» آماده پرتاب/اعزام زیرمداری فضانورد، معطل ۳۰ میلیارد تومان بودجه!

رییس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه اعزام انسان به فضا در اولویت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه قرار دارد، گفت: برای اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۰۴ اجرای ۵۳ پروژه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر فتح‌الله امی در نشست خبری هفته فضا افزود: این هفته به مناسبت اولین پرتاب ماهواره توسط بشر به فضا در اکتبر سال ۱۹۵۷ توسط شوروی نام‌گذاری شد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌های فضایی ایران از سال ۱۳۶۵ پرتاب چهار ماهواره به مدار لئو را از موفقیت‌های ایران در حوزه فناوری‌های فضایی عنوان و تصریح کرد: موفقیت در پرتاب این چهار ماهواره موجب شد که نام ایران در میان ۱۰ کشور صاحب فناوری قرار گیرد.

از پروژه پرتاب انسان به فضا چه خبر؟

رییس پژوهشگاه هوافضا پرتاب انسان به فضا را از جمله پروژه‌های مطرح شده در سند توسعه هوافضای کشور عنوان کرد و گفت: در بندی از سند، انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و قرار دادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری و صنعت داخل با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی تعیین شده است و اجرای این پروژه نیز در قالب طرح کلان ملی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه هوافضا پرتاب هشت محموله را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی کردن پروژه اعزام انسان به فضا عنوان و خاطرنشان کرد: این پرتاب‌ها از سلول موجود زنده آغاز شده و تا پرتاب دو میمون که ساختار فیزیکی شبیه ساختار فیزیکی انسان دارد، ادامه یافته است.

امی به اسناد بالادستی این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: طبق بند ۳ فصل پنجم سند توسعه هوافضا باید تا سال ۱۴۰۴ انسان به فضا اعزام شود که ما پس از برداشتن گام‌های اولیه در حال بررسی و ایجاد ساز و کار برای پرتاب انسان به صورت زیرمداری هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با انجام کارهای قانونی و تامین اعتبارات بتوان این پروژه را در برنامه ششم توسعه محقق کرد، یادآور شد: در این راستا با کشورهای چین و روسیه همکاری‌های بین‌المللی را برای اجرای این پروژه آغاز کردیم و این کشورها نیز قول مساعد برای همکاری با ایران را ارائه داده‌اند.

رییس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: ما امیدواریم تا پنج سال آینده پروژه اعزام انسان به فضا به صورت زیرمداری انجام شود، به‌گونه‌ای که تا قبل از سال ۱۴۰۴ تحقیقات آن انجام و در سال ۱۴۰۴ این پروژه به طور کامل اجرایی شود.

۱۴۲۶۴۲۲۴۴۹۵۸۶_۱۰-۱۲-۱۳۹۳-۰۱-۰۴-th4

امی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه اعزام انسان به فضا در اولویت تحقیقاتی این پژوهشگاه قرار دارد، اضافه کرد: پروژه اعزام انسان به فضا هرچند که در اولویت کاری سازمان فضایی وابسته به وزارت ارتباطات قرار ندارد، ولی این طرح در اولویت‌های این پژوهشگاه قرار دارد، به‌گونه‌ای که در چهار جلسه دبیرخانه شورای فرهنگی که با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شده، بر اجرای این پروژه تاکید شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات این پروژه به صورت مرحله‌ای به این طرح اختصاص داده شده است و قرار است در سال ۹۵ نیز بر اساس جدول ۱۴ بودجه که مربوط به اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش است، اعتبارات این پروژه تامین شود.

به گفته وی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول‌هایی در زمینه اختصاص اعتبارات به طرح اعزام انسان به فضا داده است.

برآورد ۳۰ میلیارد تومانی پروژه پرتاب زیرمداری فضانورد!

رییس پژوهشگاه هوافضا برآورد هزینه پرتاب انسان به زیر مدار را ۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: فعالیت کشورهای آمریکا، روسیه و چین را نیز مطالعه کردیم که هزینه‌ها بسیار متفاوت بوده و ارتباط مستقیم با دستمزد محققان دارد. به طوری که در آمریکا رقمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار هزینه شده، روسیه کمتر از نصف این هزینه را داشته و کشور چین از روسیه هم کمتر هزینه کرده است که ما با کشورهای روسیه و چین مذاکره کردیم که هر دو اعلام آمادگی کردند تا در این پروژه به ما همکاری کنند ولی مسلما کشور روسیه سابقه و تجربه بهتری دارد و همکاری صلح آمیز فضایی نیز بین ایران و روسیه مانعی ندارد.

رییس پژوهشگاه هوافضا دومین پروژه در دستور کار این پژوهشگاه را دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط بر فضا از طریق علوم و با استفاده از توانمندی‌های داخلی ذکر کرد و گفت: تحقق این هدف مستلزم ساخت راکت‌های کاوش است که در بند یک فصل ۵ سند توسعه هوافضا بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ پروژه روی مباحث فضایی مربوط به پرتاب موجود زنده در حال انجام است، تصریح کرد: تاکنون چندین راکت کاوش ساخته و پرتاب شده است، ادامه داد: در حال حاضر دو راکت «تیر» و «مهر» در پژوهشگاه ساخته شده است که آن‌ها را در دست پرتاب داریم.

امی اضافه کرد: با ساخت این راکت‌ها ما آمادگی داریم تا آزمایشات فضایی و انجام پرتاب را برای مراکز تحقیقاتی انجام دهیم.

وی دستیابی به استانداردها در حوزه فضایی را از دیگر فعالیت‌های علمی این پژوهشگاه عنوان و تصریح کرد: دستیابی به استانداردها و کیفیت خدمات پروازی در سطح میانگین جهانی، بندی از سند جامع هوافضا است.

انتهای پیام