جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

حفظ دام های در معرض انقراض کشور با تهیه کلکسیون ذخایر ژنتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9095
شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۵ | 12:35

حفظ دام های در معرض انقراض کشور با تهیه کلکسیون ذخایر ژنتیک

به همت محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مجموعه جدیدی شامل ۳۵۰ رده سلولی از دام های در خطر انقراض کشور به مجموعه ذخایر مرکز اضافه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این کلکسیون در بانك سلول‌های انساني و جانوري مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران گردآوری شده است.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام‌ شده است، گفت:  ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم‌نظیر جهان بوده و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی بوده و ازنظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهاي بومی در حال انقراض و یا در شرایط بحرانی ارزیابی می‌‌شوند. حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته آنان را می دهد. همچنین می توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم و بیماری‌های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و در جهت توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده کرد.

وی افزود: باوجود نژادهای مختلف دامی در کشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت­هاي آنها، آمیخته گری هاي بین­ نژادي و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهاي اصیل و بومی، آسیب­هاي بسیار شدیدي به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده است. لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

شاهزاده فاضلی افزود: در این راستا، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همچنین ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از ۳۵۰ رده سلولی از گونه هایی نظیر اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی و چندین گونه و نژاد دیگر تولید را نموده است. هر کدام از گونه ها و نژادهای فوق دارای خصوصیات و به عبارتی ترکیب ژنتیکی منحصر بفردی هستند، که متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

وی خطر نشان کرد: با توجه به موارد ذکرشده و اینکه پژوهش‌های محدودی در این نژادها انجام‌گرفته است، لزوم حفاظت از این دام ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش‌های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای درخطر انقراض، بسیار ضروری و بااهمیت است.

گفتنی است اين کلکسیون به‌عنوان منبعي سهل‌الوصول و آماده براي تحقيقات ژنتيك، اصلاح نژاد، همانندسازی و… در اختيار محققان علاقه‌مند قرار دارد. مشخصات رده‌های سلولي، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حيوان، شناسنامه سلول و عكس حيوان از طريق سايت مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در دسترس است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها