- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

افزایش همکاری‌های علمی ایران با کشورهای اسلامی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ایران در حوزه علم و فناوری و دانشجویی همکاری خود را با کشورهای اسلامی افزایش می‌دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وحید احمدی در پانزدهمین نشست مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) که به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، گفت: ایران علاوه بر حضور فعال در برنامه‌های گوناگون سازمان همکاری اسلامی از جمله در عرصه نانوفناوری، دانشگاه‌های مجازی و پارک های علم و فناوری، آمادگی دارد همکاری خود با سازمان همکاری اسلامی را در حوزه های پروژه‌های مشترک در زمینه مطالعات زیست محیطی، اکولوژیک و اقیانوسی، علم نجوم، علوم و فناوری هوا- فضا، ارائه خدمات آموزشی به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف تقویت جایگاه علمی و اشتغال زایی و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان کشورهای عضو این سازمان گسترش دهد.

وی با تاکید بر حمایت کامل ایران از تلاش‌ها در جهت تقویت همکاری در حوزه علوم و فناوری و افزایش تعامل در زمینه‌های مربوطه به ویژه میان کشورهای اسلامی گفت: ایران توجه جدی به رویکرد تقویت ارتباط میان شخصیت‌های علمی و دانشگاهی این کشور و مجامع علمی سایر کشورها دارد.

دکتر احمدی گفت: اعتقاد داریم مجامع علمی در جهان اسلام برای به حداقل رساندن فاصله‌ها و نابرابری‌های موجود در جهان و جبران فقر و عقب ماندگی برخی کشورها باید تلاش دسته جمعی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزایر علوم گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی و فناوری در منطقه از جمله برخورداری از جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، دو هزار و ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، ۷۰۰ موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی، ۳۸ پارک علم وفناوری و حدود چهار هزار شرکت کوچک و متوسط فعال در حوزه علم و فناوری، در مسیر تحقق اهداف برنامه اقدام ۱۰ ساله کامستک گام‌های بلندی برخواهد داشت.

وی اظهار داشت: ایران در بودجه سال جدید خود، در راستای کمک به تحقق اهداف برنامه اقدام ده ساله سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، بر میزان بودجه انجام فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی خود افزوده و این مهم می تواند حرکت به سمت محقق کردن اهداف علمی و فناوری را تسریع کند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: تمام اعضای سازمان همکاری اسلامی باید از فرصت تعامل و همکاری برای ایجاد محیطی امن و باثبات در جهان اسلام استفاده کنند.

وی گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید گام‌های بلندتری در جهت توسعه و پیشرفت در حوزه علوم و فناوری بردارند.

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به موضوع “جایزه مصطفی(ص)” گفت: در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی کشورهای اسلامی و به سبب تأکید پیامبر مکرم اسلام(ص) بر اهمیت علم‌آموزی، جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان با همکاری کامستک و سایر سازمان‌های اسلامی از جمله بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام و دانشگاه‌های برجسته کشورهای اسلامی، اهدا می‌شود.

وی گفت: این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد. برگزیدگان این جایزه علاوه بر لوح و مدال جهانی مصطفی(ص)، با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار که از محل خیرین و موقوفات علم و فناوری تأمین شده، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

به گفته احمدی، تمامی مراحل سیاست‌گذاری و داوری این جایزه، توسط هیات عالی‌رتبه‌ای از برجستگان علمی و فناوری جهان صورت می‌پذیرد و جمهوری اسلامی ایران تنها میزبان دبیرخانه این حرکت جهانی است و بیش از ۲۰۰ مرکز علمی در سطح کشورهای اسلامی با این جایزه در ارتباط و همکاری هستند.

پانزدهمین اجلاس مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی موسوم به “کامستِک” (COMSTECH) با حضور رئیس جمهوری پاکستان، به میزبانی اسلام آباد برگزار شد.

انتهای پیام