پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

افزایش همکاری‌های علمی ایران با کشورهای اسلامی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:904
چهارشنبه، ۱۲ خرداد، ۱۳۹۵ | 13:40

افزایش همکاری‌های علمی ایران با کشورهای اسلامی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ایران در حوزه علم و فناوری و دانشجویی همکاری خود را با کشورهای اسلامی افزایش می‌دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وحید احمدی در پانزدهمین نشست مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) که به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، گفت: ایران علاوه بر حضور فعال در برنامه‌های گوناگون سازمان همکاری اسلامی از جمله در عرصه نانوفناوری، دانشگاه‌های مجازی و پارک های علم و فناوری، آمادگی دارد همکاری خود با سازمان همکاری اسلامی را در حوزه های پروژه‌های مشترک در زمینه مطالعات زیست محیطی، اکولوژیک و اقیانوسی، علم نجوم، علوم و فناوری هوا- فضا، ارائه خدمات آموزشی به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف تقویت جایگاه علمی و اشتغال زایی و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان کشورهای عضو این سازمان گسترش دهد.

وی با تاکید بر حمایت کامل ایران از تلاش‌ها در جهت تقویت همکاری در حوزه علوم و فناوری و افزایش تعامل در زمینه‌های مربوطه به ویژه میان کشورهای اسلامی گفت: ایران توجه جدی به رویکرد تقویت ارتباط میان شخصیت‌های علمی و دانشگاهی این کشور و مجامع علمی سایر کشورها دارد.

دکتر احمدی گفت: اعتقاد داریم مجامع علمی در جهان اسلام برای به حداقل رساندن فاصله‌ها و نابرابری‌های موجود در جهان و جبران فقر و عقب ماندگی برخی کشورها باید تلاش دسته جمعی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزایر علوم گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی و فناوری در منطقه از جمله برخورداری از جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، دو هزار و ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، ۷۰۰ موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی، ۳۸ پارک علم وفناوری و حدود چهار هزار شرکت کوچک و متوسط فعال در حوزه علم و فناوری، در مسیر تحقق اهداف برنامه اقدام ۱۰ ساله کامستک گام‌های بلندی برخواهد داشت.

وی اظهار داشت: ایران در بودجه سال جدید خود، در راستای کمک به تحقق اهداف برنامه اقدام ده ساله سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، بر میزان بودجه انجام فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی خود افزوده و این مهم می تواند حرکت به سمت محقق کردن اهداف علمی و فناوری را تسریع کند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: تمام اعضای سازمان همکاری اسلامی باید از فرصت تعامل و همکاری برای ایجاد محیطی امن و باثبات در جهان اسلام استفاده کنند.

وی گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید گام‌های بلندتری در جهت توسعه و پیشرفت در حوزه علوم و فناوری بردارند.

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به موضوع “جایزه مصطفی(ص)” گفت: در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی کشورهای اسلامی و به سبب تأکید پیامبر مکرم اسلام(ص) بر اهمیت علم‌آموزی، جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان با همکاری کامستک و سایر سازمان‌های اسلامی از جمله بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام و دانشگاه‌های برجسته کشورهای اسلامی، اهدا می‌شود.

وی گفت: این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد. برگزیدگان این جایزه علاوه بر لوح و مدال جهانی مصطفی(ص)، با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار که از محل خیرین و موقوفات علم و فناوری تأمین شده، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

به گفته احمدی، تمامی مراحل سیاست‌گذاری و داوری این جایزه، توسط هیات عالی‌رتبه‌ای از برجستگان علمی و فناوری جهان صورت می‌پذیرد و جمهوری اسلامی ایران تنها میزبان دبیرخانه این حرکت جهانی است و بیش از ۲۰۰ مرکز علمی در سطح کشورهای اسلامی با این جایزه در ارتباط و همکاری هستند.

پانزدهمین اجلاس مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی موسوم به “کامستِک” (COMSTECH) با حضور رئیس جمهوری پاکستان، به میزبانی اسلام آباد برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

شیمیدان ایرانی، برنده جایزه یک عمر تلاش علمی «کامستک» شد/ جایزه «بهترین کتاب علمی» جهان اسلام به محققان ایرانی رسید

نخستین حضور ایران در جمع ۱۵ کشور برتر تولید علم دنیا

چند واقعیت مهم درباره تولید علم ایران:هیچ گاه اول منطقه نبوده‌ایم/استناد به اسکوپوس ما را در بررسی دچار انحراف می‌کند/خبر خوشی در راه است!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها