- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ستاری خبر داد: فروش ۳۱۰ میلیارد تومانی محصولات نانوی ایرانی در سال گذشته

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانوفناوری سال گذشته بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان فروش داشتند که قطعا امسال این رقم چندین برابر می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره نانو که عصر چهارشنبه با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، با بیان این که سرمایه‌های کشور نیروی انسانی متخصص آن است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های ما باید بر روی این نیروی انسانی باشد. در این صورت ما شاهد ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی در کشور خواهیم بود.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو  به وجود ۱۵۲ پژوهشکده فعال در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در تولید علم حوزه نانوفناوری، حائز رتبه ششم دنیا هستیم و از نظر نیروی انسانی متخصص بهترین نیروی انسانی متخصص دنیا را داریم.

ستاری با اشاره به فعالیت ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه نانو ابراز کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانوفناوری سال گذشته بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان فروش داشتند که قطعا امسال این رقم چند برابر می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ما شاهد تغییرات گسترده در حوزه نانوفناوری کشور هستیم که راه اندازی و فعالیت گسترده المپیاد نانو، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و انجام آموزش‌های پایه از مهم‌ترین این تغییرات هستند.

امکانات لازم برای فعالیت سرآمدان حوزه نانو فراهم است

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فراهم شدن بستر فعالیت نخبگان و سرآمدان علمی در عرصه فناوری نانو گفت: امروز نگرانی از بابت خروج نخبگان حوزه نانو وجود ندارد زیرا امکانات لازم برای فعالیت این نیروها در کشور فراهم شده است زیرا به صورت صحیح حوزه نانوفناوری سرمایه‌گذاری کردیم و امروز شاهد نتایج و ثمرات آن هستیم.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان این‌که نوع نگرش به مقوله پژوهش دچار تحول‌های اساسی شده است افزود: اکنون شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی در پژوهش‌های مرز دانش کشور هستیم. البته در حوزه‌ هایی که بخش خصوصی ورود پیدا می کند دولت نباید دخالتی داشته باشد و باید فرهنگ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش، استارت‌آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش پیدا کند که در این صورت سرمایه وارد شده شاهد رشد چندبرابری خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به ارائه دستاوردها و نوآوری‌های منحصر به فرد توسط شرکت‌های حاضر در نهمین جشنواره نانوفناوری اشاره کرد و افزود: با ورود شرکت‌های جدید به عرصه نانوفناوری، هرساله شاهد نوآوری‌های خوبی هستیم که فروش بالای این شرکت‌ها را رقم می‌زند.

ورود محصول های نانویی جدید به بازار

رییس ستاد توسعه فناوری نانو کشور در ادامه گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که هفت تا هشت مدل محصول جدید نانویی وارد بازار شده است.

نایب رئیس هئیت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، به اصلاح رویکرد بخش‌های گوناگون جامعه به سود اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: امروز تغییر جدی رویکرد و روند کاری نهادهای گوناگون در کشور، از جمله در دانشگاه‌ها و صنایع دیده می شود که براساس آن سرمایه گذاری روی ایده‌ها و خلاقیت مورد توجه قرار گرفته است. خوشبختانه امروز این زیست بوم در حوزه فناوری نانو بر یک بستر نرم افزاری محقق شده است.

پیگیری تحقق اقتصاد دانش بنیان در دولت تدبیر و امید

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: در دولت تدبیر و امید، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به صورت جدی پیگیری شده است و معاون اول رییس جمهوری نیز همواره از این موضوع حمایت کرده اند.

ستاری در پایان  ابراز امیدواری کرد تحرک ایجاد شده در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور همچنان ادامه یابد.

کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو هم طی سخنانی در این مراسم از تدوین استانداردهای تشویقی برای ارائه محصولات نانو در بازارها خبر داد و گفت: با دستور معاون اول رییس‌جمهور برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت قرار گرفته است.

دکتر سعید سرکار برگزاری این جشنواره را نشانه همسویی و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر دانست و افزود: در این راستا وزارت علوم در تولید علم و پژوهش، وزارت بهداشت در توسعه علمی و حمایت از تولید داروها، جهاد کشاورزی در استفاده از دستاوردهای علمی و وزارت فرهنگ و ارشاد برای ترویج فناوری نانو نقش بسزایی داشته‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های این جشنواره خاطرنشان کرد: فردا، پنجشنبه با حضور سفرای ۵۰ کشور نشستی برگزار می‌شود تا از آخرین پیشرفت‌های فناوری‌های نانو در ایران مطلع شوند.

سرکار با تاکید بر اجرای سند اول ۱۰ ساله نانو خاطرنشان کرد: در حال حاضر سند ۱۰ ساله دوم این ستاد در حال اجرا است که با تصویب این سند از سوی دولت، دست ما برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این فناوری باز گذاشته شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به جزئیات این اسناد یادآور شد: سند اول توسعه فناوری نانو در تولید، ترویج و توسعه این فناوری تمرکز داشته است که در این زمینه با پشت‌سر قرار دادن ژاپن توانستیم رتبه ششم جهانی در فناوری نانو را کسب کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده با پشت‌سر قرار دادن کشور آلمان، رتبه پنجم را کسب کنیم، اضافه کرد: در سند دوم این ستاد تمرکز ما بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی است.

سرکار با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما درصدد رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود و ارتقای کیفیت محصولات هستیم، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها در این حوزه است. چراکه اگر امروز صنایع موجود کشور از فناوری نانو غفلت کنند، در آینده بازار خود را از دست خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر ضرورت توسعه بازارهای فناوری نانو افزود: بازار ۸۰ میلیون نفری داخلی کفاف محصولات های‌تک را نخواهد داشت؛ از این رو یکی از برنامه‌های ما ایجاد اقتصاد تهاجمی و صادرات محصولات است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۳۰ قلم محصول در کشور در این حوزه تولید شده که ۹ محصول آن به ۱۵ کشور دنیا صادر می‌شود.

سرکار با تاکید بر اینکه کشور در حال حاضر در حوزه تجاری‌سازی محصولات مرسوم تجربه دارد، گفت: ولی در زمینه تجاری‌سازی محصولات های‌تک و ورود به بازارهای بین‌المللی نیاز به تربیت متخصصانی داریم تا بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان را در این مسیر یاری کنند. ضمن آنکه ایران از این طریق بتواند بازارهای دنیا را فتح کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو صادرات محصولات نانو را به کشورهایی چون کره‌جنوبی، استرالیا، چین، آلمان، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دانست و گفت: ما در حال حاضر وارد کلوپ جهانی فناوری نانو شدیم.

وی همچنین اضافه کرد: با دستور معاون اول رییس‌جمهور برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت قرار گرفته است که در این برنامه وظایف دستگاه‌ها تعیین شده است.

به گفته سرکار در این برنامه استانداردهای تشویقی برای اجرای برنامه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا توسط صنایع جذب شود، در نظر گرفته شده است.

نهمین جشنواره فناوری نانو از چهاردهم تا هفدهم مهرماه سال جاری به همت ستاد توسعه نانو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

انتهای پیام