پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ضرورت ايجاد بازار ۱۰ هزار ميليارد توماني براي صنايع برتر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9031
چهارشنبه، ۱۴ مهر، ۱۳۹۵ | 19:07

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ضرورت ايجاد بازار ۱۰ هزار ميليارد توماني براي صنايع برتر

مراسم افتتاح رسمی نهمین جشنواره فناوری نانو، عصر امروز با حضور معاون اول و معاون علمی و فناوری رييس جمهور در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر اسحاق جهانگيري، معاون اول رییس جمهور در آيين افتتاح اين جشنواره با تاكيد بر لزوم كاهش وابستگي اقتصاد به منابع طبيعي گفت: دانش بايد اصلي ترين جايگزين درآمدهاي نفتي باشد و تنها ذخيره و منبعي كه تمام نشدني است، دانش و مغز انسان است.

دكتر جهانگيري با تسليت ايام سوگواري امام حسين (ع)‌ اظهار داشت: ايران كشوري است كه از پيشينه مهمي در توليد علم برخوردار بوده است و دانشمندان ايراني در تاريخ نقش مهمي ايفا كرده اند اما متاسفانه در يك دوره تاريخي فاصله اي ايجاد شد و ايران از چرخه علم و دانش قدري عقب ماند.

وي افزود: خوشبختانه در سال هاي اخير موضوع توليد علم و فناوري به يك گفتمان غالب در كشور تبديل شده و انصافاً باني اصلي اين حركت مقام معظم رهبري بودند كه همواره نسبت به اين موضوع حساسيت نشان دادند و دولت ها را تشويق نمودند كه به اين عرصه ورود كنند و امروز آثار آن در كشور قابل مشاهده است و اميدوارم كه روز به روز سرعت و شتاب توليد علم و فناوري در كشور بيشتر شود.

دكتر جهانگيري تصريح كرد: بر همه ما و به خصوص نخبگان و دانشمندان كشور واجب است كه از اين گفتمان در كشور حراست كنيم و اجازه ندهيم كه سرعت اين حركت كاهش پيدا كند.

معاون اول رييس جمهور يكي از مسائل و چالش هاي پيش روي كشور را وابستگي اقتصاد به منابع طبيعي و درآمدهاي نفتي عنوان كرد و گفت: پيش از تحريم هاي نفتي باورمان نمي شد كه كشورهاي صنعتي قادر باشند از خريد نفت ما امتناع كنند. تصور مي كرديم كه نفت يك محصول استراتژيك است و اين ما هستيم كه مي توانيم آنها را به عدم فروش نفت تهديد كنيم ولي در دوران تحريم ها نفت كشور ما را نخريدند و نشان دادند كه مي توانند اين تهديد را عملي كنند.

وي با اشاره به بيماري هلندي كه در دهه ۵۰ گريبانگير كشورهاي نفتي شد افزود: پس از اين اتفاق بسياري از كشورها تصميم گرفتند راهكاري براي جبران اين مشكل پيدا كنند و عمدتاً به سمت ايجاد صندوق هايي رفتند كه درآمدهاي نفتي را در آن پس انداز كنند و در مواقع كاهش درآمدها از اين صندوق استفاده نمايند.

دكتر جهانگيري ادامه داد: در اين ميان هيچ كشوري به دنبال جايگزين كردن درآمدهاي نفتي و كاهش اتكاء اقتصاد به اين درآمدها نرفت.

معاون اول رييس جمهور اقتصاد ايران را اقتصادي بزرگ و جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنيا برشمرد و گفت: بايد اقتصاد كشور را به سمت اقتصاد دانش بنيان سوق دهيم و تجربه تاريخي، سابقه ايران، تعداد نيروي انساني تحصيلكرده و وضعيت مطلوب دانشگاه هاي كشور نشان مي دهد كه تحقق اين امر كاري شدني و امكانپذير است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر چهار ميليون و ۶۰۰ هزار دانشجو در سطح كشور وجود دارد و تعدادي از دانشگاه هاي كشور حركت رو به رشدي را در پيش گرفته اند و به سمتي مي روند كه در سطح جهان مطرح باشند.

جهانگيري با تاكيد براينكه اين ظرفيت ها و وجود نيروي انساني پرانگيزه و توانمند مي تواند ما را به سمت اقتصاد دانش بنيان رهنمون سازد گفت: آنچه در اين مسير مهم است اين است كه نقشه راه مشخصي در اختيار داشته باشيم.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر ضرورت ثبات و عدم تغيير در سياست هاي صحيح و مهم كشور گفت: متاسفانه گاهي با تغيير دولت ها و حتي يك مقام دولتي، برخي سياست ها دچار تغيير مي شوند اما خوشبختانه براي دانش بنيان شدن اقتصاد كشور اراده اي جدي شكل گرفته و مقام معظم رهبري نيز بر اين موضوع تاكيد كرده اند.

وي با اشاره به ابلاغ سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، به رويكردهاي پنج گانه اين سياست ها اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از اين پنج رويكرد، دانش بنيان كردن اقتصاد است كه تا حد زيادي جهت گيري اقتصاد كشور را نشان مي دهد و اقتصاد را به سمتي هدايت مي كند كه از اتكا و وابستگي به درآمدهاي نفتي به سمت اقتصادي با محوريت علم و دانش حركت كنيم.

جهانگيري همچنين با اشاره به ايجاد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: خوشبختانه در كنار فعاليت هاي اين معاونت، شركت هاي دانش بنيان نيز شروع به فعاليت كرده اند و علاوه بر تلاش در جهت دانش بنيان شدن صنايع كشور، استفاده از دانش و فناوري هاي روز در صنايع و كشاورزي كشور را دنبال مي كنند.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه دولت از برنامه هاي معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و شركت هاي دانش بنيان حمايت مي كند گفت: از تلاش هاي شركت هاي دانش بنيان در حوزه فناوري هاي نانو قدرداني و رشد بوجود آمده در اين حوزه را تحسين كرد.

وي با تاكيد بر ضرورت ايجاد بازار ۱۰ هزار ميليارد توماني براي صنايع برتر كشور گفت: در ۱۰ ساله دوم سند چشم انداز بيست ساله يكي از كارهاي مهم اين است كه از بازار داخلي حراست كنيم و براي صنايع برتر كشور بازارهاي بين المللي نيز پيدا كنيم.

جهانگيري افزود: اين پذيرفته نيست كه بازارهايي كه در دوران تحريم در كشور ايجاد شد و در روزهاي سخت با كمك و همت جوانان اين كشور بوجود آمد، حالا كه تحريم ها برداشته شده اين بازارها را ناديده بگيريم و از محصولات خارجي در صنايع داخلي استفاده كنيم.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: اميدوارم كه در برنامه هايي كه در آينده تدوين خواهيم كرد بتوانيم با ايجاد هماهنگي در ميان دستگاه هاي مختلف، از بازارهاي داخلي حمايت كنيم.

در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از محصولات و مراكز رشد برتر با اهداء تنديس و لوح سپاس قدرداني شد.

نهمین جشنواره فناوری نانو با حضور ۱۰۹ شرکت کننده با هدف معرفی توانمندی‌های کشور در بخش‌های مختلف فناوری نانو و نمایش محصولات نانو تجاری‌سازی شده، صبح روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

 ۷۲ شرکت تولید کننده محصولات و تجهیزات، ۱۷ مرکز دانشگاهی، پژوهشی، پارک علم و فناوری و مرکز رشد،‌ ۹ مرکز آزمایشگاهی، شش نهاد ترویجی و ۱۲ شرکت خارجی (پنج شرکت تایوانی، شش شرکت کره‌ای و یک شرکت از روسیه) در این دوره از جشنواره که تا ۱۷ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، حضور دارند.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

درج نشان تاییدیه استاندارد کالاهای نانو ایران از ماه آینده/ تدوین بیش از ۱۰ درصد استانداردهای بین‌المللی نانو توسط ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها