سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ایران ۹۰ هزار دهنده مغز استخوان تا عضویت در بانک جهانی فاصله دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:9022
شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۵ | 07:21

ایران ۹۰ هزار دهنده مغز استخوان تا عضویت در بانک جهانی فاصله دارد

رییس ستاد پژوهش و کاربرد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با عمل پیوند مغز استخوان می توان ۴۰ نوع بیماری را درمان کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علی قاسمی با اشاره به اینکه پیوند مغز استخوان در درمان بیماری هایی از جمله سرطانهای پستان، تخمدان، غدد لنفاوی، خون و بیماریهای تالاسمی، کم کاری مغز استخوان و نقص دستگاه ایمنی بدن کاربرد دارد خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۱ زمان تاسیس مرکز پیوند مغز استخوان این دانشگاه تاکنون ۵۰ عمل پیوند در این مرکز انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۶۹ درصد پیوند های مغز استخوان برای بیماران با سنین شش ماه تا ۴۷ سال سن با موفقیت کامل همراه بود که مطابق با میانگین جهانی است.

رییس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پیوند مغز استخوان به دو صورت انجام می گیرد که در نوع نخست آن مغز استخوان از خود فرد دریافت می شود اما در نوع دوم باید فرد مغز استخوان را از شخص دیگری دریافت کند.

وی افزود: بهترین فرد دهنده مغز استخوان خواهر یا برادر بیمار هستند زیرا سازگاری دستگاه ژنتیکی آنها مطابقت بیشتری دارد اما در ۷۰ درصد موارد بیماران نمی توانند دهنده مناسب و سازگار را بیابند.

تشکیل بانک اهداکنندگان مغز استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دکتر قاسمی ادامه داد: کمبود دهنده مغز استخوان برای بیماران موجب راه اندازی بانک جهانی مغز استخوان شد که هم اکنون مشخصات ژنتیکی ۳۰ میلیون دهنده را درخود جای داده است.

وی گفت: اگر بیماران در این بانک، دهنده مناسب را پیدا کنند باید مبلغ ۲۰ هزار یورو پرداخت کنند تا یک نمونه  برای ما ارسال شود.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سال ۱۳۹۲ با راه اندازی بانک ژنتیکی مرکز مشهد هزینه دریافت نمونه و استخراج اطلاعات به شش میلیون ریال کاهش یافت.

وی ادامه داد: در نهایت بانک اهداکنندگان مغز استخوان ایران سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و هم اکنون ۹ مرکز در سطح کشور برای تامین اطلاعات ژنتیکی افراد دهنده مغز استخوان همکاری دارند.

عضویت ایران در بانک جهانی مغز استخوان نیازمند اطلاعات ۱۰۰ هزار دهنده است

دکتر قاسمی تعداد اهداکنندگان مغز استخوان را در ایران کمتر از ۱۰ هزار نفر اعلام و بیان کرد: عضویت ایران در بانک جهانی مغز استخوان نیازمند اطلاعات ۱۰۰ هزار دهنده است.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان امسال مرکز مشهد اطلاعات ژنتیکی هزار نفر دهنده مغز استخوان را جمع آوری کند لذا هم اینک دفتری در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان منتصریه مشهد از افراد متقاضی ثبت نام می کند.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این چارچوب تنها با دریافت پنج سی.سی خون و ارسال آن به آزمایشگاه اطلاعات ژنتیکی، مشخصات افراد به صورت کد و محرمانه ثبت می شود و هیچگونه ارتباطی بین دهنده و گیرنده برقرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که یک بیمار فرد اهداکننده همسان خود را بیابد، اهداکننده فراخوان و سلولهای مغز استخوان از گردش خون وی با دستگاه مخصوص در مدت چند ساعت بدون کمترین عوارض جانبی استخراج می شود.

در قالب برنامه تحول هزینه عمل پیوند مغز استخوان رایگان شده است

دکتر قاسمی گفت: امسال در چارچوب طرح تحول سلامت و پیگیری وزیر بهداشت تمامی بیماران بدون پرداخت هزینه عمل پیوند مغز استخوان را انجام می دهند و سازمانهای بیمه گر مکلف به تامین هزینه ها اعم از درمان و دارو هستند.

وی افزود: مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها مرکز در نوع خود در شرق کشور است که پذیرای بیماران پیوند مغز استخوان از استانهای همجوار است و حتی امکان پذیرش بیمار از برخی کشورهای همسایه را نیز دارد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها