جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۶ معرفی شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8968
چهارشنبه، ۱۴ مهر، ۱۳۹۵ | 13:19

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۶ معرفی شدند

بنیاد نوبل دقایقی پیش جین پیر ساوج، سر جی فراز استودارت و برنارد فرینگا را به عنوان برندگان جایزه نوبل شیمی امسال معرفی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بنیاد نوبل روز دوشنبه «یوشینوری اوسومی» دانشمند ژاپنی کاشف مکانیسم اتوفاژی (خودخواری اجزاء سلول) را به عنوان برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ معرفی کرده بود. روز گذشته هم سه فیزیکدان انگلستانی دانشگاه‌های آمریکا به عنوان برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۶ معرفی شدند.

نیمی از جایزه ۹۳۰ هزار دلاری نوبل فیزیک امسال به «دیوید تولس» فیزیکدان ۸۲ ساله اهدا شد و نیم دیگر جایزه به طور مشترک به «دانکن هالدین» فیزیکدان ۶۵ ساله و «مایکل کوسترلیتز» فیزیکدان ۷۴ ساله رسید.

کمیته نوبل، روز جمعه برنده نوبل صلح و دوشنبه هفته آینده برنده جایزه نوبل علوم اقتصادی را معرفی می کند. زمان دقیق اعلام برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ هم هنوز مشخص نشده است.

برندگان جوایز خود را طی مراسمی مقارن با سالگرد مرگ نوبل در روز ۱۹ آذر در استکهلم دریافت می‌کنند.

جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند.

جایزه نوبل اقتصاد که به طور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، توسط شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن را در سال ۱۹۶۸ پایه‌گذاری کرد.

اگرچه این جایزه همراه با سایر جوایز نوبل و با معیارهای انتخاب برنده مشابه سایرین اهدا می‌شود، اما به هر حال، جایزه نوبل به معنای واقعی نیست.

به طور کلی، دانشمندان اغلب باید برای چندین دهه صبر کنند تا کارشان توسط داوران نوبل شناخته شود زیرا آن‌ها می‌خواهند از مقاومت و ایستادگی دستاورد در گذر زمان اطمینان حاصل کنند. این بخش مغایر وصیتنامه نوبل است که بر انتخاب افرادی که در طول سال گذشته بیشترین بهره را به بشر رسانده‌اند تاکید می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها