- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معرفی آبدارترین مناطق کشور در مطالعات «کارستی»

ضرورت مطالعه همه جانبه درخصوص منابع آب کارستی کشور در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی آب که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به گزارش ارائه شده از مطالعات صورت گرفته در خصوص منابع آب کارستی (بخشی از آب باران است که از طریق نفوذ ثقلی آب به داخل سنگ‌های عمدتاً آهکی و دارای درز و شکاف وارد شده و جریان می‌یابد) کشور، از وزارت نیرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به خاطر این مطالعات قدردانی و بر لزوم تکمیل آن تاکید کرد.

وی در نشست شورای عالی آب با اشاره به تکمیل مطالعات آب کارستی کشور، از ایجاد کارگروهی ویژه آب دولت با حضور نمایندگان چهار سازمان دولتی خبر داد.

معاون ‌اول رئیس‌جمهور خواستار تشکیل کارگروهی با عضویت وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شد تا ابعاد و زوایای مختلف در خصوص امکان برداشت از این منابع را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز گزارشی از پژوهش‌ها و مطالعات این وزارتخانه درباره منابع آب کارستی در سطح کشور ارائه کرد و گفت: مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست کشور از مراکز زیرمجموعه وزارت نیرو است که تاکنون مطالعات و اقدامات گسترده‌ای در حوزه منابع آب کارستی کشور انجام داده است.

بر اساس مصوبه پیشنهادی این نشست، مسئولیت مطالعات و صدور مجوز بهره‌برداری از منابع آب کارستی کشور بر عهده وزارت نیرو بوده و این وزارتخانه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور) موظف است، پتانسیل‌‌های منابع آب کارستی کشور را با دیدگاه آب-زمین‌شناسی در پهنه‌های مستعد کشور شناسایی و نتیجه آن را در مدیریت و برنامه‌ریزی بهینه منابع آب کشور به کار گیرد.

فاز اول این طرح حداکثر ظرف مدت یکسال توسط وزارت نیرو (موسسه تحقیقات آب) انجام خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را برای انجام این مطالعات را تامین خواهد کرد.

 درباره اهمیت کارست می‌توان گفت: اکثر مناطق آبدار کشور در امتداد کوه‌های زاگرس متمرکز است که در آن  مناطق کارستی زیاد است. آب شرب ۲۵ درصد از جمعیت جهان از منابع آب موجود در سنگ‌های کارستی تأمین می‌شود. منابع فراوانی از آب زیرزمینی مناسب به صورت آبخوان‌های کارستی در زاگرس جنوبی، زاگرس شمالی، البرز و ایران مرکزی وجود دارد. سنگ‌های کربناته همچنین میزبان ۵۰درصد منابع هیدروکربور جهان هستند. همچنین منابع مناسبی از نقره، سرب، روی و بوکسیت در مناطق کارستی وجود دارند.