پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

فرستنده یک مگاواتی موقعیت‌یاب ملی بومی‌سازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:896
چهارشنبه، ۱۲ خرداد، ۱۳۹۵ | 11:07

فرستنده یک مگاواتی موقعیت‌یاب ملی بومی‌سازی شد

محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق به طراحی و ارائه سه دستاورد فناورانه «فرستنده یک مگاوات سامانه موقعیت‌یاب ملی»، «دستگاه پوشش پلاسمایی تحت خلاء» و «کوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء» شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر به منظور ایجاد کنترل بر روی دقت، کیفیت و کمیت خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان سنجی که همگی مبتنی بر GPS بوده و امکان قطع این خدمات در مواقع بحرانی وجود دارد، طی اجرای طرح سامانه ملی «موقعیت‌یابی و زمان‌سنجی زمینی پایه (LPS)» موفق به طراحی و ساخت فرستنده یک مگاواتی بومی با فناوری نیم سیکل شدند که در آینده با استقرار پنج ایستگاه فرستنده پر قدرت در نقاط مناسب کشور امکان ارائه خدمات موقعیت‌یابی ناوبری و زمان سنجی با استانداردهای جهانی و بصورت ملی بوجود خواهد آمد.

فرستنده یک مگاوات سامانه موقعیت‌یاب ملی

«دستگاه پوشش پلاسمایی تحت خلاء» نیز یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در فرایندهای مختلف تحقیقاتی و تولیدی مناسب برای پره‌های توربین نیروگاهی و موتور جت پوشش‌های سرامیکی با قابلیت تحمل فوق دما در حد VPS است. این دستگاه قابل استفاده در بالک‌ها و نازل‌های موشکی سوخت جامد و بالستیک و پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی ویژه از جنس فلزاتی مانند نایوبیم، تانتالیم، تنگستن، کرم، مولیبدن و پوشش‌هایی با کاربرد زیستی است.

«کوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء» نیز که برای نخستین بار در کشور توسط فناوران دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی و ساخته شده، با قابلیت سرویس‌دهی در حالت دستی و اتوماتیک راه‌اندازی می‌شود و برای ذوب و تصفیه آلیاژهای تیتانیوم، ذوب مجدد سوپرآلیاژها و فولادهای ویژه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. از جمله قابلیت‌ها و دستاوردهای این محصول می‌توان به تولید آلیاژهای تیتانیوم برای اولین بار در کشور و تولید انواع سوپر آلیاژهای کارشده، کاهش گازهای مضر و عناصر با فشار بخار بالا که طی فرآیند ذوب به واسطه خلاء ایجاد می‌شود و همچنین بومی‌سازی دانش فنی ساخت کوره VAR در داخل کشور و قطع وابستگی به خارج اشاره کرد.

این سه دستاورد فناورانه با حضور سردار دکتر حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین نشست علمی «پلاسما اخترفیزیک» ایران برگزار شد

دستگاه آنالیز عناصر فلزی و نافلزات با دقت بسیار بالا در کشور ساخته شد

در دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد: روش جدید اندازه‌گیری مقادیر ناچیز دارو در نمونه‌های بیولوژیک

ساخت سیستم تزریق گاز راکتور همجوشی هسته ای با دقت ۱ میلی ثانیه در ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها