شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

جایزه منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به پژوهشگر ایرانی رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8910
چهارشنبه، ۱۴ مهر، ۱۳۹۵ | 09:34

جایزه منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به پژوهشگر ایرانی رسید

هشتمین جایزه سازمان بهداشت جهانی در حوزه کنترل سرطان، بیماری های قلبی و دیابت در منطقه مدیترانه شرقی که با همکاری وزارت بهداشت کویت اعطا می شود به دلیل تحقیقات و فعالیت‌های برجسته دکتر نضال صراف زادگان، مؤسس و رئیس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این دانشمند ایرانی اعطا شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر صراف زادگان با دریافت این جایزه به عنوان مؤثرترین فرد در زمینه اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری ‌های غیر واگیر به ویژه بیماری ‌های قلبی عروقی در سطح کشورهای منطقه مدیترانه شرقی معرفی شده است.

این جایزه که هزینه آن توسط دولت کویت تامین می شود هر ساله با بررسی عملکرد محققانی که در ۲۲ کشور منطقه EMROدر این زمینه فعالیت دارند به یک نفر تعلق می گیرد. این جایزه در سه سال گذشته به هیچ کس اعطا نشده بود.

رونوشت نامه رییس سازمان بهداشت جهانی در خصوص اعطای جایزه به این دانشمند ایرانی برای وزرای بهداشت و امور خارجه، رؤسای روابط بین ‌الملل این وزارتخانه‌ ها، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سازمان ‌های بین‌المللی مرتبط، ارسال شده و سایت های معتبر خارج از کشور، از جمله فدراسیون جهانی قلب (WHF)، انجمن بین‌المللی پیشگیری از بیماری ‌های قلبی عروقی (ICCPR) و انجمن جهانی فشار خون (WHL) نیز این مطلب را منتشر کردند که نشان از اهمیت این جایزه و افتخار کسب شده برای کشور است.

دکتر صراف زادگان در خصوص تاریخچه فعالیت پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، گفت: پژوهشکده قلب و عروق در سال ۱۳۷۲ تحت عنوان مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان و به عنوان یکی از اولین مراکز پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شد و پس از آن کد بودجه مستقل و چارت تشکیلاتی سازمانی و استخدامی به آن تعلق گرفت.

دکتر صراف زادگان اضافه کرد: هدف از تأسیس این مرکز، اجرای طرح‌ های پژوهشی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ های قلبی و عوامل خطرساز آنها و اصلاح شیوه زندگی و کاربردی کردن تحقیقات برای کاهش شیوع و بروز این بیماری‌ ها در سطح جامعه است. از ابتدا این مرکز با پرسنل و امکانات محدودی کار خود را آغاز کرد، اما بعدها با توسعه فعالیت‌ ها و راه‌ اندازی واحدهای جدید به تدریج تعداد پرسنل و امکانات پژوهشکده توسعه یافت.

رییس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این پژوهشکده جزو نخستین مراکز تحقیقاتی مصوب وابسته به وزارت بهداشت در سطح کشور است، چنانکه در اوایل دهه ۷۰ حداکثر چهار یا پنج مرکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت در کشور وجود داشت، اما اکنون حدود ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت دارند. در سال ۱۳۹۰ بر اساس سیاست وزارت بهداشت مبنی بر تأسیس پژوهشکده ‌ها و از آنجا که مرکز تحقیقات قلب و عروق شرایط لازم از جمله دارا بودن حداقل سه مرکز تحقیقاتی مصوب را دارا بود، این مرکز به پژوهشکده قلب و عروق اصفهان تبدیل شد و در حال حاضر پژوهشکده مشتمل بر شش مرکز تحقیقاتی است که هر مرکز تحقیقاتی معادل یک گروه آموزشی در دانشکده و خود پژوهشکده معادل یک دانشکده به حساب می آید.

وی در خصوص امتیازات مهم پژوهشکده قلب و عروق اصفهان نیز گفت: مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان از سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب و این همکاری در سه دوره متوالی چهار ساله تمدید شد که آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۱۵ بار دیگر تحت عنوان پژوهشکده به این افتخار رسید و در حال حاضر به عنوان تنها مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ‌های قلبی و عروقی در ایران و منطقه مدیترانه شرقی فعالیت می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه «دستاورد تمام عمر» سازمان همکاری‌های اسلامی به دو دانشگر ایرانی رسید

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها