جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دانشمند ژاپنی کاشف مکانیزم اتوفاژی، برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8813
دوشنبه، ۱۲ مهر، ۱۳۹۵ | 13:21

دانشمند ژاپنی کاشف مکانیزم اتوفاژی، برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ شد

بنیاد نوبل دقایقی پیش، دکتر یوشینوری اشامی، دانشمند ژاپنی کاشف مکانیزم اتوفاژی را به عنوان برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ معرفی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اتوفاژی از طریقِ حذف اندامک های سلولیِ اضافی و یا آسیب دیده، تنظیم فعالیت ها و ثبات سلول (هومِئوستازی) را سبب می شود. اتوفاژی در هنگامِ تنش های متابولیکی نظیر گرسنگی، به منظورِ تنظیم وضعیت انرژیِ سلول فعال می شود.

کشفِ مکانیسمِ اتوفاژی و پروتئین های دخیل در آن از زمینه های پر مورد علاقه دانشمندان علوم سلولی ملکولی بوده است.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۰۷ جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی یا پزشکی اعطا شده که فقط ۳۹ جایزه تنها به یک برنده اعطا شده و بقیه مشترکا به دو یا چند محقق اعطا شده است.

در بین برندگان جایزه نوبل پزشکی تنها نام ۱۲ دانشمند زن دیده می شود.

جوانترین برنده نوبل پزشکی، Frederick G. Banting («فردریک بنتینگ) بود که در سن ۳۲ سالگی به دلیل کشف انسولین برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۲۳ شد. در مقابل Peyton Rous (پیتون روس)، کاشف ویروس حاوی تومور با ۸۷ سال سن در زمان دریافت نوبل پزشکی سال ۱۹۶۶، مسن ترین برنده نوبل پزشکی به شمار می رود.

صد و ششمین جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی در سال ۲۰۱۵ به طور مشترک به «ویلیام سی کمپل» ایرلندی و «ساتوشی اومورا» ژاپنی برای درمان بدیع عفونت ناشی از انگل کرم‌های گرد و «یویو تو» چینی برای اکتشافاتش در زمینه درمان مالاریا اعطا شده بود.

جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند.

جایزه نوبل اقتصاد که به طور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، توسط شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن را در سال ۱۹۶۸ پایه‌گذاری کرد.

اگرچه این جایزه همراه با سایر جوایز نوبل و با معیارهای انتخاب برنده مشابه سایرین اهدا می‌شود، اما به هر حال، جایزه نوبل به معنای واقعی نیست.

به طور کلی، دانشمندان اغلب باید برای چندین دهه صبر کنند تا کارشان توسط داوران نوبل شناخته شود زیرا آن‌ها می‌خواهند از مقاومت و ایستادگی دستاورد در گذر زمان اطمینان حاصل کنند. این بخش مغایر وصیتنامه نوبل است که بر انتخاب افرادی که در طول سال گذشته بیشترین بهره را به بشر رسانده‌اند تاکید می‌کند.

بنیاد نوبل فردا – سه شنبه – برنده نوبل فیزیک، روز چهارشنبه، برنده نوبل شیمی، روز جمعه برنده نوبل صلح و دوشنبه هفته آینده برنده جایزه نوبل علوم اقتصادی را معرفی می کند. زمان دقیق اعلام برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ هم هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه نوبل فیزیک به سه اخترفیزیکدان رسید

تنها هفت «ژن خوب» در بین ۹۲۲ برنده جایزه نوبل!

نوبل پزشكي ۲۰۱۷ به سه دانشمند آمريكايي رسيد

نخستین گردهمایی دانشمندان یک درصد برتر جهان در ایران برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها