پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پزشكان ایران ساسانی، نخستین کاشفان گردش خوني ريوي در جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8785
دوشنبه، ۱۲ مهر، ۱۳۹۵ | 16:26

پزشكان ایران ساسانی، نخستین کاشفان گردش خوني ريوي در جهان

در پژوهشي مشترك توسط عضو كميته پژوهش دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي و استادیار دانشگاه علوم پزشكي شيراز، مشخص شد، پزشكان ايراني نزديك به ۱۵ قرن پيش در عصر ساساني، موفق به كشف گردش خون ريوي شده‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران دكتر آرمان زرگران، عضو كميته پژوهش دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام اين خبر گفت: پيش از اين اعتقاد بر اين بود كه ابن نفيس، پزشك سُرياني در قرن ۱۲ ميلادي نخستين‌بار گردش خوني ريوي را گزارش كرده و قبل از آن نيز در طب جديد، ويليام هاروي در قرن ۱۶۲۸ ميلادي را كاشف گردش خون ريوي مي‌دانستند.

به گفته زرگران نتيجه اين پژوهش که با همکاری دكتر محمدمهدي زرشناس، استادیار دانشگاه علوم پزشكي شيراز انجام شده طی مقاله ای با عنوان “Discovery of pulmonary circulation in ancient Persia” در مجله European Heart Journal به چاپ رسيده است.

دکتر زرگران افزود: اين مجله كه از لحاظ Impact Factor رتبه سوم مجلات نمايه شده در ISI در گروه قلب و عروق را داراست، از جمله معتبرترين مجلات قلب و عروق دنيا به شمار مي‌رود.

وي انجام مطالعات عميق تاريخي در حوزه پزشكي را در مشخص كردن جايگاه علمي ايران در تكوين دانش پزشكي، با ايجاد گروه‌هاي تاريخ پزشكي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، پويا و رو به جلو ارزيابي كرد و متذكر شد: اين‌گونه مطالعات فاخر و ارزشمند با هزينه كم، شانس بسيار خوبي براي چاپ در مجلات معتبر پزشكي دنيا داشته و با حمايت از آن‌ها مي‌توان به حركت علمي كشور كمك شاياني كرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها