شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

گاو سیستانی، ثبت جهانی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8728
یکشنبه، ۱۱ مهر، ۱۳۹۵ | 18:36

گاو سیستانی، ثبت جهانی می‌شود

معاون پژوهشی موسسه علوم تحقیقات علوم دامی کشور به همراه چند تن از پژوهشگران این موسسه و همچنین شماری از محققان مرکز اصلاح نژاد دام کشور به منظور ساماندهی طرح گاو سیستانی از منطقه سیستان بازدید کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این برنامه از مناطق مختلف پرورش گاو سیستانی در زابل، هیرمند، نیمروز و زهک بازدید به عمل آمد و ضمن گفت‌وگو با دامداران و بررسی اوضاع پرورش گاو سیستانی، زمینه های اجرای برنامه کلان حفظ و توسعه پرورش گاو سیستانی مورد بررسی قرار گرفت.

 برنامه های ارائه شده در این راستا عبارتند از برنامه ريزي جهت  ثبت جهانی گاو  نژاد سیستانی، ایجاد مراکز پرواربندی در مناطق مستعد به صورت متمرکز و با مشارکت دامداران، تولید خوراک دام کامل با قیمت مناسب و با استفاده از  بقایای محصولات زراعی موجود در منطقه، دورگ گیری هدفمند بر پایه گاو سیستانی به منظور افزایش توان تولید شیر و همچنین مقاوم به شرایط منطقه، افزایش راندمان گله های مردمی با ارائه خدمات فنی و بسته های حمایتی و نیز تقویت ایستگاه به گزینی گاو سیستانی در زهک به منظور حفظ گله اصیل گاو  سیستانی و پشتیبانی از دامداري هاي منطقه.

تاکنون طی چند نوبت جوانه های تولیدی این ایستگاه با مساعدت بخش اجرایی جهاد کشاورزی استان، در بین دامداران منطقه به فروش رسیده و توزیع شده است.

در پایان این بازدید مقرر شد موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سيستان و سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور تحقق برنامه های فوق همکاری و پیگیری های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

لغو تبصره واگذاری هویت بخشی اسب ورزشی به وزارت ورزش/ تهیه بانک اسپرم و دستورالعمل رکوردگیری گاو سیستانی

«جنگلهای هیرکانی» ۴۰ میلیون ساله، چند گام تا ثبت جهانی

ثبت جهانی ۱۱ رشته قنات ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها