پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

تولید واکسن های نوترکیب جدید و ایجاد پژوهشکده تحقیقات دامپزشکی در موسسه رازی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8722
دوشنبه، ۱۲ مهر، ۱۳۹۵ | 07:06

تولید واکسن های نوترکیب جدید و ایجاد پژوهشکده تحقیقات دامپزشکی در موسسه رازی

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید واکسن های نوترکیب و نسل جدید و ایجاد پژوهشکده تحقیقات دامپزشکی را از برنامه های جدی این موسسه در راستای رسالت تحقیقاتی خود اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر حمید کهرام اظهار داشت : موسسه رازی از متولیان اصلی تحقیقات دامپزشکی در کشور است که مسئولیتی اساسی  در برنامه های پیشگیری دامپزشکی بر عهده دارد.
وی گفت: یکی از بخش های بسیار مهم در موسسه رازی معاونت تحقیقات و بخش تحقیقات توسعه ای (R&D) است و تحقیقات برای تولید واکسن در این بخش انجام می شود.
دکتر کهرام ایجاد پژوهشکده تحقیقات دامپزشکی را از ضرورت های موسسه رازی برشمرد و گفت: این پژوهشکده با همکاری سازمان دامپزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی خواهد شد تا به تدریج تحقیقات به سمت پژوهشکده ها سوق یابد.
وی به دیگر اقدامات این موسسه در زمینه تحقیقات اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های جدی موسسه رازی کار روی واکسن های نوترکیب و نسل جدید واکسن ها است که یکی از نخستین واکسن های تولیدی در مرحله نیمه صنعتی بوده و برای پیشگیری و درمان کنه کاربرد دارد.
رئیس موسسه رازی نبود آزمایشگاه مرکزی را از ضعف های این موسسه دانست و گفت: در این آزمایشگاه می توانیم تحقیقات آزمایشگاهی و نیمه صنعتی را به صنعتی تبدیل کنیم و سپس به تولید برسانیم.
دکتر کهرام به ضرورت ایجاد پنج گروه تخصصی تحقیقاتی در موسسه رازی اشاره کرد و افزود: این گروه ها در موسسه وجود دارد اما فعالیت آنها پراکنده است.
وی یکی از مهمترین این گروه ها را گروه “تخلیص” نام برد که از فرآیندهای مهم در تولید واکسن است و ادامه داد:  گروه بیوانفورماتیک یکی دیگر از گروه ها است که طبق برنامه ریزی های انجام شده به زودی شکل می گیرد.
رئیس موسسه رازی افزود: گروه ایمونولوژی و گروه اپیدمیولوژی دو گروه دیگر است که در زمینه پیشگیری از بیماری ها فعالیت کرده و وظیفه تحقیقات خارج از موسسه را بر عهده دارد.
به گفته دکتر کهرام بخش تحقیقات بازار واکسن نیز از دیگر گروه هایی است که جای آن در موسسه خالی است به طوری که بخش فروش محصولات در موسسه فعال بوده ولی جای بخش تحقیقات بازار در موسسه نیاز است.
رئیس موسسه رازی همچنین از جذب ۵۰ عضو هیئت علمی جدید طی یک سال گذشته در این موسسه خبر داد و از آن به تحولی بسیار بزرگ یاد کرد که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.
وی گفت: اکنون تعداد اعضای هئیت علمی این موسسه به ۱۵۰ تن افزایش یافته که در کنار یکدیگر و با بهره گیری از دانش و تجربه گذشتگان می توانند حیات دوباره ای به پیشرفت علم و دانش در این موسسه بدهند.
دکتر کهرام انجام مطالعات امکان سنجی را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: مطالعات امکان سنجی حدود ۴۰ محصول موسسه انجام شده است.
وی امضای قرارداد با دانشگاه تهران برای انجام تحقیقات مقایسه ای روی واکسن های طیوری این موسسه را از دیگر اقدامات حوزه تحقیقات این موسسه اعلام کرد و گفت: این تحقیقات توسط مجرب ترین کلینیسین های کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، خراسان و خوزستان انجام شده و به صورت علمی نشان می دهد واکسن‌های رازی با واکسن‌های وارداتی قابل مقایسه است.
دکتر کهرام گفت: یکی از دلایل اجرای این تحقیق در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات است.
رئیس موسسه رازی تدوین سیاست های تحقیقات دامپزشکی را از دیگر اقدامات اعلام کرد و گفت: تا کنون سیاست تجاری سازی محصولات تدوین شده و اینک سیاست های روابط بین الملل و سیاست های تحقیقات  R&D در دست اقدام است.
دکتر کهرام تولید واکسن های جدید در بخش تحقیقات توسعه ای (R&D ) را از برنامه های جدی موسسه خواند و از اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان به هر یک از این تحقیقات خبر داد وگفت: این موارد شامل طرح هایی است که تحقیقات آن در گذشته انجام شده و اکنون زمان آن است تا به تولید انبوه برسد.
وی افزود: برای این امر آیین نامه طرح های طلایی تدوین شد که امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.
دکتر کهرام از جمله این طرح های تحقیقاتی را تولید فرمانتوری و افزایش ماندگاری واکسن بروسلوز، تولید واکسن تب برفکی روغنی، تولید واکسن فلج اطفال تزریقی، واکسن عاری از پروتئین، واکسن توکسوئیدی آنتروتوکسمی، واکسن بیماری تب سه روزه نام برد.
وی یادآور شد: واکسن کلون و نیوکاسل مقاوم به گرما نیز از تولیدات بخش تحقیقات توسعه ای این موسسه و به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام

 

 

مطالب مرتبط

امکان تولید انبوه واکسن فلج اطفال تزریقی در موسسه رازی

خط تولید جدید سرم‌های درمانی در موسسه رازی

موفقیت محققان ایرانی در ساخت اولتراسانتریفیوژ ۶۰هزار دور در دقیقه

همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه رازی در تولید واکسن های نوترکیب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها