شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تلاش دانشمندان ایرانی برای رمزگشایی از نحوه کنترل «توجه» در مغز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8623
شنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۵ | 16:25

تلاش دانشمندان ایرانی برای رمزگشایی از نحوه کنترل «توجه» در مغز

مغز انسان، چگونه توجه را کنترل می‌کند؟ در پاسخ به این سوال تیمی از محققان حوزه های مختلف به سرپرستی یک نوروبیولوژیست جوان در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شده تا با مطالعه بر روی گونه ای از نخستیان، پرده از اسرار این توانایی شگفت در مغز انسان بردارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی اسدللهی، مجری پروژه نقش نورون‌های کولینرژیک tegmentum  در Spatial Attention و در مارموست که فاز نخست آن به اتمام رسیده و فاز دوم آن به تازگی آغاز شده است، اظهار کرد: دو سال پیش فاز نخست این پروژه با هدف راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته علوم اعصاب جهت مطالعه توانمندی‌های شناختی سیستم عصبی آغاز شد. در بخش نخست این فاز قسمت‌های مختلف این آزمایشگاه همچون تاسیسات مربوط به نگهداری حیوانات و اتاق جراحی و آزمایشگاه تجهیز شد.

وی که دوره دکتری نوروبیولوژی سیستمی را در دانشگاه آخن آلمان و تحقیقات پسادکتری خود را در دپارتمان نوروبیولوژی دانشگاه استنفورد در حوزه مکانیسمهای مداری توجه پی گرفته است ادامه داد: در این پروژه برای مطالعه مکانیسمهای عصبی شناخت از روشهای سایکوفیزیکی، ثبت نورونی از داخل مغز مارموست در حال انجام رفتار و در آینده از ابزارهای بیولوژی مولکولی و فناوری‌های مدرن زیستی استفاده می شود. در چند سال اخیر بیش از صد محقق معروف و معتبر در دنیا از مارموست که از نخستیان است برای مطالعات استفاده می‌کنند در واقع این مدل امکان مطالعه بر روی اختلالات شناختی و توانمندی شناختی نرمال را از سطح سلولی و مداری تا رفتاری و شناختی فراهم می‌کند.

dr

استادیار گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در فاز دوم پروژه روی سیستم بینایی تمرکز داریم تا درباره این مساله که مغز چگونه توجه (به عنوان یکی از قوای شناختی) را کنترل می‌کند تحقیق کنیم. میمونها برای آزمایشات رفتاری آموزش دیده و آماده شده اند و آزمایشات ثبت نورونی را از این هفته شروع کرده ایم.

رییس مرکز علوم اعصاب و رفتار رایان تصریح کرد: بخش بعدی در این فاز ثبت همزمان سیگنال‌های داخل مغز و مدارهای بینایی به صورت بی سیم در حیوان آزاد است که سیستم‌های ثبتی مورد نیاز برای با همکاری شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه در حال ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز تحقیقات در حوزه توجه چند دهه می‌گذرد اما در دهه اخیر از فناوری های پیشرفته مانند روشهای بیولوتکنولوژی، ثبت همزمان از چند ده نورون با استفاده از آرایه های الکترودی و تحریک اپتوژنتیکی مغز در این حوزه استفاده می شود که ما نیز در این آزمایشگاه به دنبال این مساله هستیم.

اسدللهی همچنین درباره کاربردهای این تحقیقات گفت: این تحقیقات یکی از قسمت‌های اصلی علوم شناختی محسوب شده و برای توسعه روشهای تشخیصی و راه حل درمانی برای اختلالات شناختی و همچنین توسعه و ارتقاء سیستم‌ها و رباتهای هوشمند ضروری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

برگزیدگان جایزه ترویج علم «چراغ» معرفی شدند

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها