جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

“پزشک ریاضی” دانش آموزان حساب گریز را معاینه می کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8600
سه شنبه، ۱۳ مهر، ۱۳۹۵ | 08:34

“پزشک ریاضی” دانش آموزان حساب گریز را معاینه می کند

طرح ابتکاری پزشک ریاضی با مشارکت دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد و کارشناسان ریاضی و روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی در بین دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی یزد اجرایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران طرح پزشک ریاضی که از سوی سعید شیخعلیشاهی و سعید سعادت از کارشناسان ریاضی و روانشناسی و با نظارت دکتر سعید علیخانی دانشیار ریاضی دانشگاه یزد چند سالی است که در برخی مدارس استان یزد اجرا شده و می‌شود، سعی می‌کند تا با آسیب شناسی یادگیری ریاضی که بر روی دانش‌آموز انجام می‌دهد درمانهای خاصی را برای ذهن آنها پیدا کند، بنابر‌این سعی می‌کند دریابد دانش‌آموز چگونه می‌اندیشد تا بتواند یک ذهن منظم را جایگزین یک ذهن نامنظم کند و تلاش می‌کند تا دانش آموزان را به شرایط ایده‌آل برساند.

دکتر سعید علیخانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد با اعلام این خبر گفت: سوالی که همواره ذهن هر معلم و دوستدار ریاضی را به خود مشغول می‌کند این است که چگونه می‌توان دغدغه ذهنی و استرس و نگرانی را در یادگیری ریاضی کاهش داد تا دانش آموز ترغیب به آموختن بهتر ریاضی شود؟

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان و دانش‌پژوهان ریاضی مشکلات موجود در یادگیری و آموزش ریاضی است و چه بسیارند معلم و دانش‌آموزی که نسبت به خلاقیت ریاضی خود اعتماد به نفس چندانی ندارند. بنابراین وجود منبعی برای ارزیابی خلاقیت و شناخت شخصیت هر فرد نسبت به علم ریاضی لازم به نظر می‌رسد.

به گفته وی از آنجا کار در ریاضی یک فعالیت عقلانی است، بنابراین روانشناسان و متخصصان آموزش ریاضی و همچنین معلمان این شاخه از دانش بشری باید بکوشند تا آنچه را در ذهن و اندیشه شاگردان می‌گذرد شناخته و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. از این رو رفتار درست یا نادرست ریاضی از سوی دانش اندوزان مورد توجه و علاقه روانشناسان و پژوهشگران آموزش ریاضی است.

دکتر علیخانی تصریح کرد: فقط یک فرد متبحر آموزش دیده می‌تواند این نقش را ایفا کند. پزشک ریاضی باید یک طبقه بندی از ذهن ریاضی انسانی داشته باشد که بتواند تصمیم بگیرد هر دانش‌آموز متعلق به کدام گروه است و سپس در مورد نقاط ضعف و قوت تصمیم بگیرد.

وی اظهار کرد: برای انجام این گروه‌بندی، از علم تیپ‌شناسی اینیاگرم استفاده شده است که با بومی‌سازی آن در ۱۵ گروه ذهن دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان آسیب‌شناسی مناسبی از چگونگی یادگیری ریاضی در آنها انجام داد و با توجه به آیتم‌هایی که در یادگیری ریاضی مهم است مانند: “اعتماد به نفس- دقت- تمرکز- صبر و حوصله- دیدباز- پشتکار- نظم- گروهی انعطاف پذیری- تجزیه‌گر- یادداشت‌برداری- استدلال- هماهنگی ذهن، می‌توان در هر تیپ شخصیتی بررسی کرد که در یادگیری چه ضعف و قوتهایی داراست و با شناسایی و برطرف کردن آنها به شرایط ایده‌آل رسید. وی افزود: از دیگر کاربردهای این طرح می‌توان به ابهام‌زدایی ذهن دانش آموز نسبت به دنیای ریاضی، معرفی صحیح از ریاضی و هدف اصلی آموزش ریاضی، دادن اطلاعات صحیح و مناسب ریاضی برای آرامش ذهنی دانش‌آموز نسبت به اضطراب ریاضی و شناسایی استعدادهای ریاضی را نام برد.

به گفته وی این طرح حدود ۶ سالی است که با موفقیت در برخی مدارس استان، اجرا شده و بسیاری از دانش آموزان یزدی تحت پوشش بررسی‌های میدانی و مشاوره ریاضی طرح پزشک ریاضی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: در این طرح از رهنمودهای استادانی همچون، دکتر مهدی بهزاد (چهره ماندگار ریاضی کشور و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران)، دکتر فرید (محمد) مالک (استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد)، دکتر آرش رستگار (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست تیم‌های المپیاد ریاضی ایران)، دکتر سهیلا غلام‌آزاد کارشناس متوسطه وزارت آموزش و پرورش و دکتر اصغری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی تهران بهره گرفته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

رییس دانشگاه یزد، معاون تحقیقات وزیر نیرو شد

پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع برگزار می شود

استاد ایرانی، عضو فرهنگستان بین المللی علوم اوراسیا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها