شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

چاپ مقاله شیمیدانان ایرانی در یکی از معتبرترین نشریات انجمن شیمی امریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8580
جمعه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۵ | 12:43

چاپ مقاله شیمیدانان ایرانی در یکی از معتبرترین نشریات انجمن شیمی امریکا

مقاله محققان دانشگاه پیام نور استان زنجان در معتبرترین مجله تخصصی شیمی آلی امریکا به نام «ارگانیک لترز» (Organic Letters) از انتشارات انجمن شیمی آمریکا چاپ شده که ضریب تاثیر مقاله ۶٫۷ است.

به گزارش دیده بان علم ایران، مقاله دکتر باقر محمدی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز ابهر که با مشارکت و همکاری مهدی قربانی، دانشجوی دوره دکتری شیمی آلی این دانشگاه تدوین شده با عنوان«A Three-Component Reaction for the Synthesis of 1-Azabicyclo[3.1.0]hexane-3-enes» در مجله «Organic Letters» منتشر شده است. در این تحقیقات با یک روش بسیار آسان و با استفاده از مواد اولیه در دسترس برای تهیه ترکیبات جدیدی از آزا بی سیکلوها ارائه شده و این واکنش بسیار مقرون به صرفه و در حلال آب انجام می شود.
در این کار پژوهشی از ترکیب مواد قابل دسترس دارویی تولید شده که خاصیت های ضد مالاریا، ضد افسردگی، ضد تشنج، ضدصرع و ضد فشار خون دارد و از جمله مهمترین خاصیت های دارویی آنها قدرت باز دارندگی این ترکیبات در رشد و پیشرفت غده پروستات می باشد.علاوه بر کاربردهای دارویی و بیولوژیکی ترکیبات آزا بی سیکلو، کاربردهای دیگری از قبیل تولید رنگ، مواد لاستیکی، مواد افزودنی (به صورت آنتی اکسیدان)، در مواد شمیایی کشاورزی (به عنوان قارچ کش و علف کش)، در دامپزشکی (ضد باکتری و ضدانگلی) را می توان نام برد.

ol-2016-021804_0004
یکی از اصول دوازدهگانه شیمی سبز کاربرد حلال های بی خطر برای محیط زیست می باشد که در این کار پژوهشی سنتز ترکیبات ۱-آزا بی سیکلو[۳٫۱٫۰] -۳- ان با استفاده از حلال آب به عنوان حلال پاک و ایمن پیشنهاد شده است. همچنین عدم استفاده از کاتالیزگرهای شیمیایی و حلال های آلی از مزیت های این کار پژوهشی است و این موضوع در کنار بحث انجام واکنش های تک ظرفی چند جزئی از جمله مواردی هست که درفرآیندهای شیمیایی دارای اهمیت خاصی می باشند به همین دلیل در این کار پژوهشی سعی شده است در سنتز مشتقات ۱-آزابی سیکلو[۳٫۱٫۰] این موارد مهم رعایت شوند.

ساختارهای جالب و قابل توجه محصولات سنتز شده، بالا بودن راندمان واکنش، شرایط واکنش آسان و دوستدار محیط زیست از دیگر مزیت های این روش سنتزی است که در این کار تحقیقی ارایه شده است.

گفتنی است، مجله ارگانیک لترز (Organic Letters) نشریه‌ای علمی تخصصی در زمینه شیمی آلی است که از سال ۱۹۹۹ توسط انجمن شیمی آمریکا منتشر می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها