پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

پایان غم‌انگیز ماموریت تاریخی “روزتا “

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8575
شنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۵ | 11:14

پایان غم‌انگیز ماموریت تاریخی “روزتا “

ماوریت تاریخی روزتا که برای نخستین بار با یک دنباله‌دار دیدار کرده بود، طی یک خودکشی کنترل شده پس از دو سال با سقوط بر سطح ۶۷P/Churyumov–Gerasimenko پایان یافت.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از اسپیس، پایان این ماموریت با از دست رفتن سیگنال کاوشگر روزتا در اثر برخورد با دنباله‌دار توسط مرکز کنترل آژانس فضایی اروپا تائید شد.

این کاوشگر در آخرین مانور خود تا ارتفاع ۱۹ کیلومتری دنباله‌دار پائین آمد و یک منطقه بر روی تپه‌ای کوچک ر ا برای سقوط هدف قرار داد. روزتا در زمان پایان دادن به عمر خود، تصاویر و اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار داد.

روزتا در ماموریت ۱۲ ساله خود به پیگیری و بررسی P67/Churyumov–Gerasimenko پرداخت و طراحی و اجرایی کردن آن توسط آژانس فضایی اروپا به منظور مطالعه خصوصیات یک دنباله‌دار از نزدیک انجام شده است.

این کاوشگر در ماه اوت ۲۰۱۴ پس از طی شش میلیارد کیلومتر به مدار دنباله‌دار رسید و در ماه نوامبر، کاوشگر “فیله” را به سوی سطح دنباله‌دار رها کرد. این کاوشگر به سلامت بر سطح دنباله‌دار فرود آمد اما باطری‌های خورشیدی آن به دلیل قرار گرفتن در سایه پس از سه روز تمام شده و فعالیت آن متوقف شد.

با وجود اینکه ماموریت کاوشگر آنطور که انتظار می‌رفت انجام نگرفت اما در همان مدت کوتاهی که فعال بود، توانست اطلاعات سودمندی را از سطح دنباله‌دار به زمین ارسال کند.پس از رها کردن کاوشگر به سوی سطح دنباله‌دار، سفینه روزتا به حرکت در کنار دنباله‌دار P67 ادامه داد و به ویژگی‌های آن رابرسی کرد. با دور شدن دنباله‌دار از خورشید، ماموریت روزتا هم پایان یافت و بطور کنترل شده‌ای با سطح P67 برخورد کرد.

دنباله‌دارها عمدتا از یخ، غبار و ذرات سنگ ساخته شده‌اند و نظر بر این است که شاید با برخورد با سطح زمین، برای اولین بار آب را به این سیاره آورده و امکان پدید آمدن حیات را ایجاد کرده باشند. آن بخش از اطلاعات دریافتی از روزتا و فیله که تا کنون تجزیه و تحلیل شده حاکی از آن است که ممکن است برخورد دنباله‌دارها با زمین، اسیدهای آمینه را هم که مواد لازم برای ایجاد موجودات زنده است، به زمین آورده باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

میمون‌های فضایی ایران، بچه دار شدند

فیلائه پیدا شد!

تبدیل کاوشگر به حامل ماهواره‌‌های مکعبی

ماهواره موقعیت‌سنج چین در مدار زمین قرار گرفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها