سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

مریخ‌ لرزه ها، بسترساز حیات فرازمینی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8560
شنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۵ | 15:45

مریخ‌ لرزه ها، بسترساز حیات فرازمینی!

پژوهش‌‌های تازه نشان داده است که مریخ‌لرزه – زلزله در سیاره مریخ- میتواند مقدار کافی هیدروژن برای پشتیبانی از گونه‌ای حیات باکتریایی روی سیاره سرخ فراهم کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، گونه ای باکتری وجود دارد که انرژی مورد نیاز خود را از واکنش هیدروژن و اکسیژن تأمین میکند و در اعماق زمین نیز زنده  میماند. تحقیقات پیشین نشان داده بودند که هنگام وقوع زمین لرزه سیلیسیم با آب موجود در سنگ‌ها واکنش داده و باعث رها شدن هیدروژن می شود.

سین مک مهن، میکروبیولوژیستی از دانشگاه ییل (Yale) با آگاهی از این مساله امکان وجود پدیده ای مشابه در اثر مریخ‌لرزه‌ها را مورد بررسی قرار داده که نتایج بسیار جالبی در پی داشته و باعث شده است دیدگاه پژوهشگران درباره کمک فرآیندهای زمینشناختی به حیات گسترده‌تر شود.

پژوهشگران می گویند ممکن است تا عمق ۵ کیلومتری از سطح مریخ در میان سنگ‌ها مقدار قابل توجهی آب وجود داشته باشد. همچنین داده‌های  ناسا از بررسی سیاره سرخ تا کنون نشان میدهد که به طور میانگین هر ۳۴ روز یک زلزله به بزرگی ۲ در مقیاس ریشتر و هر چهار هزار و ۵۰۰ سال یک زلزله به بزرگی ۷ ریشتر سطح مریخ را می لرزاند. به نوشته تارنمای نجوم، با توجه به این داده‌ها به طور میانگین سالیانه حدود ۱۰ تُن هیدروژن  در سطح مریخ تولید می شود که می تواند پشتیبانی برای حیات باکتریایی روی مریخ باشد.
به عقیده مک مهن، حتی سنگ‌هایی هم که آب ندارند می توانند در اثر ساییده شدن در هنگام زلزله هیدروژن آزاد کنند. هنوز باید پژوهش زیادی پیرامون چگونگی آزاد شدن هیدروژن از سنگ‌ها صورت گیرد. بررسی دقیقتر فعالیت‌های لرزه‌ای مریخ توسط ماموریت «بینش» (InSight) که ناسا آن را برای سال ۱۳۹۷/۲۰۱۸ برنامه ریزی کرده است کمک شایانی به تأیید یا رد نتایج این تحقیق خواهد کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها