جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رونمایی از طرح طولانی‌ترین فضاپیمای میان‌سیاره‌ای جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8543
چهارشنبه، ۷ مهر، ۱۳۹۵ | 17:17

رونمایی از طرح طولانی‌ترین فضاپیمای میان‌سیاره‌ای جهان

بنیانگذار شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا از طرح طولانی‌ترین فضاپیمای جهان ویژه حمل و نقل میان‌سیاره‌ای (ITS) رونمایی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، الون ماسک در این سیستم، قصد دارد قدرتمندترین موشک ساخته‌شده را با فضاپیمایی برای حمل حداقل ۱۰۰ نفر به سیاره مریخ در یک پرواز ترکیب کند.

به نوشته اسپیس، ماسک در کنفرانس بین‌المللی فضانوردی مدعی شد اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سیستم می‌تواند در ساخت مستعمره دائمی در سیاره سرخ طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده کمک کند.

سیستم طراحی شده موشک ITS نسخه ارتقا یافته‌ از بوستر مرحله اول موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس است اما این بوستر ۷۷٫۵ متری دارای ۴۲ موتور رپتور خواهد بود، در حالیکه فالکون ۹ تنها ۹ موتور مرلین دارد. این موشک با ترکیب با فضاپیمای سرنشین‌ دار، ‌۱۲۲ متر ارتقاع خواهد یافت که آن را طولانی‌ترین سیستم پرواز فضایی ساخته‌شده تاکنون خواهد کرد؛ این فضاپیما حتی از موشک ماهنورد ساتورن ۵ ناسا نیز طولانی تر خواهد شد.

ارتفاع فضاپیمای سرنشین‌دار حدود ۵۰ متر و عرض آن ۱۷ متر خواهد بود و به ۹ موتور رپتور مجهز خواهد شد.

به گفته ماسک، موشک ITS پس از انتقال فضاپیما به مدار، به محل پرتاب خود بازخواهد گشت که احتمالا در مرکز فضایی کندی ناسا خواهد بود.

فضاپیما در زمان پرتاب، سوخت کمی به همراه خواهد داشت تا جا برای سایر محموله‌ها از وسایل گرفته تا مسافران بیشتر شود. سپس موشک ITS مجددا به همراه یک مخزن سوخت به مدار پرتاب شده و فضاپیما را مجددا سوخت‌گیری خواهد کرد. در انتها زمانی که زمین و مریخ همتراز شدند فضاپیما به سمت سیاره سرخ سفر خواهد کرد.

این فضاپیما با امکان حمل ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر،‌ دارای سالن سینما،‌ محل کنفرانس و رستوران خواهد شد و انتظار می‌رود که مدت زمان این سفر ۸۰ روز باشد.

در حال حاضر شش تا ۹ ماه طول می‌کشد تا یک فضاپیما با فناوری‌های رایج به مریخ برسد و الون ماسک مدعی است که سیستم ITS می‌تواند این زمان را به حدود ۳۰ روز نیز کاهش دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها