پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

نقشه «طولانی‌ترین غار آهکی خاورمیانه» در ایران رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8496
چهارشنبه، ۷ مهر، ۱۳۹۵ | 13:54

نقشه «طولانی‌ترین غار آهکی خاورمیانه» در ایران رونمایی شد

نقشه غار «کتله‌خور» طولانی‌ترین غار آهکی خاورمیانه با حضور  جمعی از مسؤولان کشوری و استانی و همچنین دانشمندان غارشناس ایرانی و آلمانی رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در همایش رونمایی از نقشه این غار که با حضور «رینهولد شیرر» از همراهان تیم «مایکل لومان » نقشه‌بردار غار کتله‌خور در سال ۲۰۰۳ ، برگزار شد، برگزارکنندگان طرح نقشه‌برداری گزارشی از نحوه انجام آن را ارائه کردند که حاکی از نقشه‌برداری ۲۰ کیلومتری از این غار بود.

«شیرر» با تشریح نحوه همراهی خود با تیم نقشه‌برداران اولیه غار کتله‌خور در سال ۲۰۰۳ ادامه داد: نقشه‌برداری فوق با همراهی چهار نفر و البته آموزش نقشه‌برداری به دانشجویان ایرانی انجام شد.

رئیس پیشین انجمن غار و غارشناسی سوئیس با بیان این‌که در زمان نقشه‌برداری غار هر روز یک کیلومتر اندازه‌گیری و سپس ترسیم می‌شد، افزود: در آن مقطع ۱۲ کیلومتر و ۸۰۰ متر از غار کتله‌خور نقشه‌برداری شد، ضمن این‌که در آن مقطع امکان بازدید از غار علیصدر و ارتفاعات شمال هم برایش مقدور شده است.

شیرر با ابراز خرسندی از موفقیت تیم ایرانی در نقشه‌برداری ۲۰ کیلومتری از غار کتله‌خور اظهار کرد: در آن مقطع هم پیشنهاد تشکیل انجمن غار نوردی ایران داده شده و در نهایت با تشکیل این انجمن در سال ۲۰۰۸، تیمی چهار نفره از ایران موفق به حضور در اتحادیه جهانی غار نوردی جهانی که با حضور ۶۰ کشور برگزار شده بود، در سال ۲۰۱۳ شده است.

وی با تاکید بر ارزش بالای کار انجام شده توسط تیم ایرانی در نقشه‌برداری از غار کتله خور ادامه داد: این نقشه قابلیت ارائه در سطح بین‌الملل را هم دارد و باید امکانات آن فراهم شود.

غارنورد آلمانی با تاکید بر ارزشمند بودن کشور آلمان ابراز کرد: به زودی در شورای محلی محل سکونت خود گزارشی از ایران با هدف شناساندن ایران ارائه می‌کند.

دبیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست از ثبت روز غارپاک به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور خبر داد و افزود: امیدواریم با این اقدام بتوانیم شاهد تحول دیگری در زمینه معرفی ارزش‌های متعدد غارها در جامعه و فرهنگ‌سازی به منظور حفاظت از غارها باشیم.

اصغر مبارکی با بیان این‌که حفاظت از غارها و مدیریت صحیح آن‌ها مستلزم همکاری دستگاه‌های متعدد اجرایی است، گفت: انجام اقدامات گسترده در این زمینه در سطح وسیعی از جامعه دیگر موضوع حفاظت از غارها شناخته نشده نیست.

وی در تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه حفاظت از غارها  با تاکید بر ارزش‌های زیستی غارها  گفت: به منظور هماهنگی آن‌ها از سال ۸۹  کارگروه غارشناسی کشور با مسئولیت  این تشکیل شده و ارزش غارها محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین‌شناختی نمی‌شود بلکه به عنوان زیستگاه‌های مهم و حساس نقش موثری در تنوع زیستی ایفا می‌کنند.

مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد:  در دو سال گذشته با ساماندهی دبیرخانه غارشناسی کشور اقدامات مهمی در راستای حفاظت ومدیریت غارها صورت گرفته است.

وی، تدوین و تصویب و ابلاغ دستورالعمل حفاظت از غارها در سال جاری، فعال شدن کارگروه‌های استانی، برگزاری موفقیت‌آمیز پاکسازی ۱۰۰ غار کشور با مشارکت ۲۰۰۰ نفر ازفعالان غارنوردی و غارشناسی که منجر به نامه تقدیر اتحادیه بین‌المللی غارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست وانجمن غارشناسی شد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در سطح کشور، بازدید و نشست با اعضای اتحادیه بین‌المللی از جمله اقدامات دبیرخانه غارشناسی کشور برشمرد.

مبارکی خاطرنشان کرد:  با انجام اقدامات گسترده‌ای در زمینه حفاظت از غارها در سطح وسیعی از جامعه و افرادی که با مقوله غار وغارنوردی وغارشناسی سروکار دارند، دیگر موضوع  حفاظت از غارها مهجور و شناخته‌نشده‌ای نیست.

مدیر روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم گفت: در زمینه‌های غارشناسی رکوردهای بسیاری به نام ایران ثبت شده است که نمونه آن غار کتله‌خور است که عنوان طولانی‌ترین غار خاورمیانه را کسب کرده است، به همین جهت دانشمندان خارجی ایران را بهشت زمین شناسان نامیده‌اند، ولی متاسفانه ایرانیان از این موضوع غافل هستند.

رضا جدیدی تصریح کرد: دلیل غفلت از سابقه کهن تاریخی ایران، نداشتن دانش کافی و مستندسازی از این پدیده‌هاست و لذا برای بهبود شرایط و توجه به داشته‌های درونی فعالیت‌هایی انجام گرفته است که نمونه آن را می‌توان تشکیل کارگروه ملی ژئو پارک‌های ایران دانست.

این مسؤول یادآور شد: در این کارگروه بسته‌های جدید گردشگری با هدف حفاظت از محیط زیست و رونق اقتصاد جوامع محلی ارائه می‌شود و با توجه به تنوع زیستی و سابقه بوم و فرهنگ در زنجان پیشنهاد می‌کنیم دومین ژئوپارک پس از کیش در زنجان تاسیس شود.

رییس سازمان همیاری شهرداری زنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که مردم استان زنجان کمتر از افراد خارج از استان با غار کتله‌خور آشنا هستند و می‌توان با تهیه یک نقشه مستند از طولانی‌ترین غار خاورمیانه این غار را به قطب گردگشری در استان تبدیل کرد.

بهروز یوسفی اعلام کرد: در گذشته نیمی از مسیر این غار توسط پژوهشگران و غارنوردان آلمانی اندازه‌گیری و نقشه آن تهیه شده بود، ولی تهیه نقشه آن به صورت کامل توسط غارنوردان داخل کشور مایه افتخار است و هم‌اکنون می‌توان با سند و مدرک به معرفی همه جانبه این غار در دنیا پرداخت.

وی تاکید کرد: تهیه نقشه از غار کتله‌خور زمینه‌ای به وجود آورد تا زیبایی‌های این غار بیش از پیش شناسانده شده و قدم موثری برای افزایش گردشگری این منطقه باشد.

در ادامه این نشست غارشناسان و نقشه‌برداران که به مدت سه سال به مطالعه و نقشه‌برداری از غار کتله‌خور پرداخته بودند،  از این نقشه این غار رونمایی کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در مراسم رونمایی از نقشه غار کتله‌خور به‌عنوان طولانی‌ترین غار خاورمیانه گفت: تلاش‌های بسیاری برای معرفی غار کتله خور در استان شده که در قدم اول این معرفی نیازمند دریافت شناخت کلی از غار بودیم که با فعالیت انجام گرفته اطلاعات مهمی از طبقات و محورهای آن به دست آمد و تکلیف شایعاتی همچون طبقات مختلف آن و یا وجود آب حل شد.

جواد رحمتی افزود: فاصله مسافتی غار کتله‌خور از شهرهای اطراف و زیرساخت‌های موجود از جمله مشکلاتی است که برای بازدیدکنندگان از این غار وجود دارد و لذا با در نظر گرفتن برنامه‌هایی همچون اصلاح راه دسترسی و ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان قدم‌های موثری در افزایش گردشگر به این منطقه برداشت.

وی خاطرنشان کرد: از احداث دومین ژئو پارک کشور در زنجان استقبال می‌‌کنیم و حمایت‌های لازم در این زمینه نیز به خوبی انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

تولید پارچه‌هایی با قابلیت جذب آلاینده‌های آب و تولید سوخت گازی خورشیدی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها