جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین مجتمع دامپروری و تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو سیمنتال در کشور بهره‌برداری شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8475
چهارشنبه، ۷ مهر، ۱۳۹۵ | 11:11

نخستین مجتمع دامپروری و تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو سیمنتال در کشور بهره‌برداری شد

با افتتاح نخستین مجتمع دامپروری و مرکز پیشرفته تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو سیمنتال به همت محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی، زمینه تولید، تکثیر و گسترش این نژاد برتر گاوهای دومنظوره در کشور فراهم شد که با ارتقای بازده اقتصادی واحدهای گاوداری تا ۳۰ درصد، تحولی بزرگ در صنعت دامپروری کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محسن مردی، متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی و مدیرعامل هولدینگ دانش بنیان کشاورزی دانا در حاشیه مراسم افتتاحیه این طرح ملی که همزمان با سفر استانی هیات دولت و با حضور وزیر جهاد کشاورزی در آبیک به بهره برداری رسید با اشاره به صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اظهار داشت: در قالب این طرح ملی دانش تولید و بهره‌برداری از نژاد گاو دومنظوره شیری – گوشتی سیمنتال با قدرت سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی، ضریب تبدیل مناسب گوشت، کیفیت مطلوب شیر(چربی بالای ۴ درصد و پروتئین بالای ۳٫۵) طول عمر اقتصادی بالا، وابستگی کمتر به کنسانتره و مقاوم به تنش‌های زیستی و غیر زیستی به عنوان راهکاری برای رفع معضلات اقتصادی مهم صنعت دامداری به کشور منتقل شده است.
وی در تبیین مزایای استفاده از این نژاد جدید در واحدهای گاوداری کشور گفت: این گاو با مصرف جیره غذایی ارزان‌تر، شیری با کیفیت بالاتر تولید می‌کند که در مجموع ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصادی‌تر از نژادهای متداول در کشور است. واحدهای گاوداری موجود می توانند با تغییرات جزئی در محل و تجهیزات نگهداری ، تغذیه، شیردوشی و … از این نژاد جدید بهره برداری کنند.
این متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی و پژوهشگر برگزیده کشوری با بیان این که با راه اندازی مجتمع دامداری و مرکز تولید نهاده های ژنتیکی گاو سیمنتال که دارای دو هزار راس گاو صد درصد خالص و ثبت شده بین‌المللی است امکان تامین این نژاد در کشور و در آینده نزدیک صادرات آن به کشورهای منطقه فراهم است، اظهار داشت: قیمت گاوهای این نژاد تفاوتی با دام های موجود ندارد و در ضمن با آب و هوای گرم که برای نژادهای دیگر مناسب نیست سازگاری کامل دارد. این نژاد با اسکلت‌بندی درشت، عضلات مناسب، بدنی طویل و عریض در برابر فشارها و استرسهای روزانه مقاوم است. ضمن این که به دلیل بلوغ زودرس باروری و طول عمر تولیدمثلی بالایی داشته و برای دو رگ‌گیری با نژاد هلشتاین نیز بسیار مناسب است.
مدیرعامل هولدینگ دانش بنیان کشاورزی دانا در پایان تصریح کرد: شرکت پیشگامان نوآوران دانا در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در زمینه اقتصاد مقاومتی، تضمین پایداری امنیت غذایی و با هدف پاسخگویی به مسائل کلیدی بخش کشاورزی کشور، هولدینگ دانش بنیان کشاورزی را ایجاد کرده است.
شرکت پیشگامان دامپروری دانا به عنوان زیرمجموعه هلدینگ با در اختیار گرفتن اساتید برتر صاحب دانش فنی در سطح کشور، تجربه و دانش فنی دامداران نمونه کشور و به کار گیری نیروهای جوان، متعهد و متخصص علاوه بر ایجاد اولین دامداری نمونه سیمنتال در کشور تولید و عرضه مواد ژنتیکی، اسپرم و جنین منجمد و دام زنده ژنومیک را با استفاده از فناوری های نوین از جمله Genomic Selection ، SNP Detection، Deep Sequencing
و نانوتکنولوژی در دستور کار خود قرار داده است که با عنایت به بند ۵ ماده ۱ آیین نامه علاوه بر نوین و برتر
بودن، این کالاها در سطح ایران به واسطه به کارگیری برخی از فناوری نوین حتی در سطح دنیا نیز کم‌نظیر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. حسین گفت:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم ایا شما گوساله شیری سمینتال فردش دارید واینکه اگه دارید قیمت چنده؟؟؟؟

  2. حسین گفت:

    حسین

    سلام ببخشید میخواستم بدونم ایا شما گوساله شیری سمینتال فروش دارید واینکه اگه دارید قیمت چنده؟؟؟؟

سرخط خبرها