- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تکنیک جدید بازسازی پوست در مصدومان آتش‌سوزی

محققان دانشگاه بینگهامتون در نیویورک روش جدیدی را طراحی کرده‌اند که میزان کشیده شدن پوست انسان را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند در آینده برای رشد پوست جدید در قربانیان حوادث سوختگی موثر باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران جراحان از روش‌های مختلفی برای تولید پوست به منظور استفاده در فرآیندهای گسترش بافت استفاده می‌کنند تا بتوانند پوست را در یک ناحیه از بدن تولید کرده و به منطقه دیگر پیوند بزنند.

در این روش‌ها معمولا پوست با قرار دادن بالنی از هوا یا سیلیکون در زیر آن کشیده می‌شود. البته به دلیل کشش زیاد ممکن است بافت از هم گسسته شود.

روش جدید محققان، به سنجش محدودیت کشیده شدن پوست می‌پردازد تا از این اتفاق جلوگیری کند.

بیرونی‌ترین لایه پوست که استراتوم کورنئوم نام دارد، میزان از دست دادن آب بدن را تنظیم کرده و از بافت زنده زیرین در برابر میکروب‌ها و محیط محافظت می‌کند.

محققان در این مطالعه با فرض نرم و بدون شکاف بودن پوست، تفاوت سختی پوست در برابر آب را بررسی کره و دریافتند که پوست خشک بسیار بیشتر از پوست تر در مقابل کشش، ضعیف و شکننده است.

آن‌ها سپس از فناوری تصویربرداری پیشرفته برای پیگیری تغییر شکل پوست و کشش آن استفاده کردند که در ترکیب با ساختار خود پوست، با محل آغاز ترک‌ها و شکاف‌ها مرتبط است. این نتایج می‌تواند به دانشمندان و پزشکان در پیش‌بینی محل این شکاف‌ها در آینده کمک کند.

محققان همچنین دریافتند که ترک‌های پوستی به شکل مستقیم ایجاد نمی‌شوند بلکه لبه‌های توپوگرافی مثلثی پوست را دنبال می‌کنند.

این یافته‌ها که جزئیات آن‌ها در مجله Acta Biomaterialia منتشر شده، می‌تواند به ساخت کرم‌های درمانی موضعی، صابون‌ها و محصولات زیبایی منجر شود.

انتهای پیام