- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ارائه بسته تشویقی صادرات به شرکتهای دانش‌بنیان

 رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اعلام ارائه بسته تشویقی صادرات به شرکتهای دانش بنیان همچنین از کاهش سود تسهیلات صندوق به شرکتهای دانش بنیان مناطق محروم خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بهزاد سلطانی در نشست خبری امروز افزود: بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، طرح های مناطق محروم مصوب صندوق، تسهیلات را تا سقف ۲۰ درصد پایین تر از نرخ ترجیحی سود دریافت خواهند کرد.

وی گفت: در حال حاضر نرخ ترجیحی مصوب سود صندوق ۱۱درصد است که برای مناطق محروم ۹ درصد است.
سلطانی اظهارکرد: این تسهیلات به شرکت های دانش بنیانی اعطا خواهد شد که ۷۰ درصد فعالیتشان در منطقه محروم انجام شود.
سلطانی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری وشکوفایی برای تشویق شرکت های دانش بنیان به صادرات، بسته تشویقی ویژه صادرات در نظر گرفته است که در این بسته به شرکت ها بر اساس میزان صادرات انجام شده یا صادرات در دست اقدام ، تسهیلات با نرخ ۱۱درصد اعطا خواهد کرد.
وی گفت: این بسته سقف مالی نداشته و به میزان صادرات شرکت های دانش بنیان ارایه خواهد شد، این بسته جدای از بسته حمایتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری است.
سلطانی با بیان اینکه رقم صادرات شرکت های دانش بنیان بالا نیست گفت: سوریه،چین، تاجیکستان، اسپانیا، مصر،عراق، روسیه، ارمنستان، پاکستان، عمان و قزاقستان کشورهایی هستند که محصولات دانش بنیان ایرانی به آنها صادر می شود.
وی ادامه داد: داروی ضد سرطان، پماد زخم بست، مصالح ساختمانی پیشرفته سبک، داروی ام اس ، افشانه و داروهای گیاهی،سیستم موتور برق از جمله محصولات صادر شده ایران است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تصویب و راه اندازی ۷ صندوق جدید پژوهش وفناوری در۷ ماه گذشته توسط کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور افزود: کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور به ریاست وزیر علوم، تحقیقات وفناوری و دبیری صندوق نوآوری وشکوفایی تشکیل می شود، درحال حاضر در این کارگروه راه اندازی سه صندوق پژوهش و فناوری کردستان، گلستان و توسعه فناوری گردشگری در حال تصویب است.
وی بیان کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان جنوبی، صندوق پژوهش و فناوری ‘وستا’ و صندوق پژوهش و فناوری توسعه همکاری های بین المللی فناورانه، صندوق پژوهش و فناوری افلاک لرستان، صندوق پژوهش و فناوری کرمان، صندوق پژوهش و فناوری اترک گلستان و صندوق توسعه صادرات و انتقال فناوری مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۷ صندوق جدیدی هستند که در جلسات کارگروه مورد تصویب قرارگرفته و راه اندازی شده است.
سلطانی اظهارکرد: درگذشته ۱۶ صندوق پژوهش و فناوری درکشور فعال بودند که با راه اندازی ۷ صندوق پژوهش و فناوری جدید، تعداد آنها در کشور به ۲۳صندوق رسیده است.
سلطانی با بیان این که تا پایان سال تعداد صندوق های پژوهش و فناوری مصوب در یک سال به ۱۸ صندوق افزایش خواهد یافت، افزود: تأمین مالی، مشارکت در سهام و ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و حمایت کمی و کیفی از فعالیت های پژوهشی کاربردی- توسعه ای و فناوری، اصلی ترین فعالیت صندوق های پژوهشی است.
سلطانی بیان کرد:در حال حاضر مدارک راه اندازی  ۹صندوق در حال تکمیل است و برای راه اندازی ۱۹ صندوق نیز درخواست جدید ارایه شده است، در حال حاضر ۳۸ پرونده برای راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری تشکیل شده است که تا کنون از این تعداد ۷مورد مصوب و راه اندازی شده است.
وی گفت: آیین نامه ارزیابی ، نظارت و رتبه بندی صندوق های پژوهش و فناوری در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور در دست بررسی است.
سلطانی با اشاره به اینکه صندوق های پژوهش و فناوری به لحاظ جغرافیایی در سطح استان، چندین استان و کشوری فعالیت دارند افزود: صندوق های پژوهش و فناوری باید حلقه ارتباطی بین شرکت ها و پارک های فناوری باشند.
سلطانی با اشاره به اینکه ۱۱۸۷ میلیارد تومان کل سرمایه مصوب صندوق است ادامه داد: در دو سال و نیم گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین دفاتر کاری شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است؛ نزدیک به ۶۰ شرکت دانش بنیان صاحب دفتر کار شده اند و در ساختمان هایی که به همین منظور خریداری شده است، مستقر شده اند و وضعیت این دفاتر اجاره به شرط تملیک است.
وی گفت: تامین دفاتر کاری در دو بخش شتاب دهنده ها و مرکز تمرکز خدمات دهی به شرکت های دانش بنیان تقسیم می شود که از این میزان تا کنون ۱۰۰ میلیارد تومان به تامین مرکز تمرکز خدمات دهی به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است.
سلطانی گفت: در حال حاضر درخواست راه اندازی دفاتر کار برای شرکتهای دانش بنیان مشهد، یزدن شاهرود و سه دانشگاه علوم پزشکی به صندوق ارایه شده است .

انتهای پیام