سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

یادی از کودکی که به عشق طبیعت تفرش، پیر زمین‌شناسی ایران شد + تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8134
شنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۵ | 17:30

یادی از کودکی که به عشق طبیعت تفرش، پیر زمین‌شناسی ایران شد + تصاویر

دکتر جواد حاجیان از استادان پیشکسوت زمین شناسی ایران هفته گذشته در ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، وی که تحصیلات زمین شناسی خود را زیرنظر اساتیدی چون مرحوم دکتر سحابی، دکتر فرشاد و دکتر دهقان در دانشکده علوم دانشگاه تهران گذرانده بود فعالیتش را در سازمان زمین شناسی ایران از سال ۱۳۴۱ آغاز کرده بود. حاجیان طی سالیان دراز فعالیت خود در این سازمان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را با شوق کاویدن زمین زیر پا گذاشت، عشقی که تا واپسین دم حیات با او بود؛ چنان که در آخرین گفت‌و‌گوی خود که چندی پیش با واحد خبر سازمان زمین شناسی انجام داده بود از زمین شناسی به عنوان یکی از زیباترین مشاغل یاد کرده بود که اگر فرصت زندگی ای دوباره می یافت قطع یقین انتخابی جز زمین شناسی و کار در دل طبیعت زیبای ایران نداشت.

مرحوم دکتر حاجیان در بخشی از این گفت‌وگو در بیان تاریخچه ای مختصر از چگونگی ورود به عرصه زمین شناسی و فعالیتهای خود در این عرصه می‌گوید: سال ۱۳۰۳ در تهران و در یک خانواده متوسط به دنیا آمدم. پس از اخذ مدرک زمین‌شناسی از دانشکده علوم تهران به مدت پنج سال به تدریس در دبیرستان‌های شهرستانهای اراک و ملایر پرداختم و در نهایت سال ۱۳۴۵ نیز موفق به اخذ مدرک دکتری زمین‌شناسی منطقه تفرش از دانشگاه لیون فرانسه شدم. در خلال تحصیل پس از یادگیری زبان انگلیسی در انجمن ایران و آمریکا در شرکت نفت ایران و ایتالیا مشغول به کار شدم. در همین حین تابستان‌ها به فعالیت و مطالعه در کوه‌های زاگرس و به طور دقیق در منطقه غرب اصفهان تا شمال شیراز پرداختم و زمستان‌ها را نیز در بلوچستان در حاشیه بحر عمان بین بندر جاسک تا چابهار می‌گذراندم. همزمان با فعالیت در مناطق مختلف ایران، سازمان زمین‌شناسی تشکیل شد و من با معرفی زنده یادان دکتر فرشاد و مهندس خادم از سال ۱۳۴۱ در سازمان مشغول به کار شده و سال ۱۳۵۶ نیز بازنشسته شدم.

در سازمان زمین‌شناسی نقشه‌های مبنا تهیه می‌شد و من نیز در فعالیت‌هایی از جمله تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی زنجان، سنندج، بخش خاوری تکاب، کبودر آهنگ، قم، شوش و حوالی آن با مقیاس یکصدهزارم، مطالعه تون‌لهای شیراز، کازرون و مطالعه معادن سرب و روی‌ و… شرکت داشتم.

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها