- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

علت کم‌رغبتی دانشگاه‌های ایران برای همکاری با مراکز علمی روسیه

جلسه مشترك روساي پارك‌هاي علم و فناوري ايران و سفير ايران در روسيه در محل سفارت ايران در این کشور برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در این جلسه كه با حضور دكتر مهدي سنايي سفير ايران در روسيه و دكتر صالحي اميري ريیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد بر تقويت سطح تعاملات علمي و فناوري بين دو كشور ايران و روسيه تاكيد کرد.

وی به معرفي دستاوردها و توانمندي‌هاي فناوري ايران و پارك‌هاي علم و فناوري اشاره و اظهار كرد: وجود ۳۹ پارك و ۱۷۶ مركز رشد علم و فناوري و حضور قريب به ۳۰هزار فناور در اين مراكز ظرفيت بزرگي را براي توسعه فناوري كشور فراهم ساخته است كه مي‌تواند در عرصه‌هاي بين‌المللي به ويژه در رابطه با كشورهاي منطقه عرض اندام کرده و نقش درخور خود را ايفا كند.

دبير شوراي عالي عتف به وجود برخي مشكلات موجود بر سر راه همكاري‌هاي مشترك علمي و فناوري بين ايران و روسيه اشاره كرد و افزود: به دليل مسايلي از قبيل مشكلات زباني و شناخته نبودن ظرفيت‌ها و دانشگاه‌هاي روسيه، دانشگاهيان ايران كمتر رغبت به همكاري با مراكز علمي روسيه دارند و اين وظيفه مشترك سفارت ايران و وزارت علوم است كه زمينه‌هاي همكاري و تعاملات مشترك علمي و فناوري دو كشور را فراهم سازد.

وی به دستاورد بسيار خوب سفر هيات ايراني به شهر مسكو كه براي شركت در سي و سومين كنفرانس انجمن جهاني پارك‌هاي علم و فناوري در اين شهر حضور پيدا كردند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با حضور فعال و سازنده روساي پارك‌هاي علم و فناوري ايران و حمايت همه جانبه دولت توانستيم با حداكثر آراي اعضاي انجمن بين‌المللي پارك‌هاي علم و فناوري ميزباني برگزاري اين كنفرانس را در سال ۲۰۱۸ كسب كنيم.

وي اضافه كرد: اين كنفرانس كه در دو سال ديگر در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان برگزار خواهد شد تجربه بسيار ذي‌قيمتي است و در فضاي ايجاد شده در شرايط بعد از برجام، نشانه دوره جديدي از ديپلماسي علمي و فناوري كشور است.

دكتر مهدي سنايي سفير كشورمان در روسيه نیز بر اهميت روابط استراتژيك ايران و روسيه تاکید كرد و گفت: به دليل سابقه همكاري ايران و روسيه و حجم تعاملات اقتصادي، نظامي، دفاعي و اجتماعي و همسايگي دو كشور اين ارتباطات اهميت بسيار زيادي براي دو كشور دارد.

وي افزود: متاسفانه با وجود اين ميزان از اشتراكات و ظرفيت‌هاي موجود هنوز به جايگاه درخور در زمينه همكاري‌هاي مشترك علمي، پژوهشي و فناوري دست پيدا نكرده‌ايم و از وزارت علوم اين انتظار وجود دارد كه حجم تعاملات دانشگاهي و علمي شايسته بين دوكشور را فراهم كند.

سنايي ادامه داد: توانمندي‌هاي علمي و فناوري ايران در حوزه‌هايي از قبيل نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، سلول‌هاي بنيادي و انرژي هسته‌اي براي كشور روسيه جذابيت ويژه‌اي دارد و اگر زمينه همكاري دوطرفه فراهم شود قطعا كشور روسيه از همكاري‌هاي علمي و فناوري مشترك استقبال خواهد كرد.

سفير ايران در روسيه به بازار عظيم روسيه در زمينه‌هاي مختلف محصولات كشاورزي، صتعتي و همچنين صنايع دستي اشاره كرد و گفت:  هنوز ايران نتوانسته است جايگاه خود را در اين حوزه كسب بازار در روسيه بدست آورد و با برنامه‌ريزي هاي انجام شده حجم گردشگران دو كشور براي بازديد از يكديگر جهش قابل ملاحظه‌اي را داشته است و روز به روز بيشتر هم مي‌شود و ضرورت دارد با برنامه‌ريزي‌هاي علمي و مديريتي حداكثر بهره‌وري را از اين حوزه بدست آورد.

 انتهای پیام