جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

دستیابی ایران به امکان رصد اجرام فضایی تا عمق هزار کیلومتری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8045
پنج شنبه، ۱ مهر، ۱۳۹۵ | 20:32

دستیابی ایران به امکان رصد اجرام فضایی تا عمق هزار کیلومتری

رئیس سازمان فضایی ایران از اجرای مراحل پایانی نصب تلسکوپ نوری در ماهدشت و امکان دستیابی ایران به رصد اجرام فضایی تا عمق هزارکیلومتری خبر داد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بهرامی با اشاره به ریاست دو ساله ایران بر شورای اپسکو، از برگزاری نشست این شورا در سال آینده در تهران خبر داد و گفت: در تعامل با اپسکو به دنبال کسب سهم مناسب از پروزه ها هستیم و برگزاری نشست این شورا در سال ۲۰۱۷ در تهران فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌هاست.
وی با اشاره به برگزاری دهمین اجلاس شورای سران اپسکو در ترکیه گفت: در خلال برگزاری دهمین اجلاس شورای سران اپسکو، کشورهای عضو درباره پروژه های مشترک فضایی تبادل نظر کردند.
رییس سازمان فضایی گفت: در حاشیه این مراسم، با معاون سازمان توبی تاک ترکیه و رئیس موسسه امور فضای این کشور دیدار و در زمینه همکاری و بازدید مذاکره صورت گرفت.
بهرامی در عین حال از تصویب پیشنهاد ایران برای قرار گرفتن یک ماهواره ایرانی در منظومه ماهواره های مشترک کشورهای عضو سازمان اپسکو خبر داد و گفت: با توجه به علاقه مندی جهت شرکت در این طرح دو پروژه ماهوره‌ای پیشنهاد دادیم که با تلاش های مستمر، توانستیم قرارگیری یک ماهواره را در منظومه ماهواره ای اپسکو توسط ایران به تصویب شورا برسانیم.
رئیس سازمان فضایی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش حجم توانمندی کشور در زمینه‌های فضابی و بهره‌برداری هر چه بیشتر از امکانات موجود در راستای منافع ملی و بین‌المللی یادآور شد: مراحل نصب تلسکوب نوری با قابلیت رصد اجرام فضایی تا عمق هزار کیلومتری که در کشورهای پرو، پاکستان و ایران از سوی سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) به تصویب رسیده بود، در مرکز ماهدشت درحال اتمام است و امکان رصد و مطالعه پسماندهای فضایی را ایجاد می‌کند.
بهرامی با اشاره به سیستم جدید به اشتراک گذاری تصاویر ماهواره ای کشورهای عضو اپسکو نیز خاطرنشان کرد: این پروژه پیشرفت مناسبی داشته و داده های بسیاری هم در حوادث طبیعی اخیر در اختیار ما قرار داد.
رییس سازمان فضایی ایران همچنین از ارائه پیشنهاد انجام پروژه دانشجویی مکعب ایرانی با مدیریت اپسکو در کشورهای عضو  خبر داد و گفت: امیدواریم پس از بررسی از سوی اپسکو مورد قبول واقع شود.
بهرامی با اشاره به فعالیت چین در زمینه آزمایشگاه و ایستگاه فضایی ادامه داد: با توجه به همکاری چین با شورای ماورای جو سازمان ملل، در گذشته پیشنهاد مذاکره اپسکو با چین را دادیم که در دست بررسی قرار دارد.
وی همچنین از برگزاری جلسه مسئولان بین‌الملل اپسکو جهت طرح پروژه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری با اپسکو فرصت‌هایی در اختیار کشورهای عضو از جمله ما قرار می‌دهد تا با مشارکت در پروژه‌های هزینه بر بتوانند کسب تجربه کنند.
معاون وزیر ارتباطات، در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به ساخت و پرتاب ماهواره‌ها در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی، از نهایی شدن مذاکرات پرتاب ماهواره دوستی خبر داد و افزود: با توجه به وجود آمادگی پرتاب دوم در سال جاری، رقابتی بین تیم طراحی و ساخت ماهواره «آت‌ست» دانشگاه امیرکبیر و ناهید یک پژوهشگاه فضایی ایجاد شده که هر کدام سریع تر آماده شود، در نوبت پرتاب قرار می گیرد.
رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر رفع نیازهای کشور در زمینه ماهواره های مخابراتی و سنجشی اظهار داشت: سازمان فضایی درحال انجام اقدام های لازم در این زمینه است و با سفارش و یا طراحی و ساخت ماهواره به نیاز کشور پاسخ می دهد.
وی با بیان این که در حال برنامه ریزی برای ساخت و تکمیل ماهواره سنجشی و خرید تصاویر مورد نیاز هستیم، تامین ماهواره مخابراتی را نیز از کارهای اولویت دار سازمان دانست و خاطر نشان کرد: بیشترین تلاش برای طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی مدار پایین صورت گرفته است که کاربرد بیشتری دارد اما خرید ماهواره مخابراتی در کنار این اقدام، ادامه دارد.
بهرامی در ادامه در خصوص مرکز ماهدشت به امکانات خاص آن به عنوان مرکز اصلی کنترل ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور اشاره کرد و گفت: این مرکز با تصویب شورای فنی وزارت، به نوعی در طرح جامع توسعه منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز دیده خواهد شد.
وی با تقدیر از همراهی مسوولان استان البرز در تکمیل امکانات زیرساختی این مرکز افزود: در کنار ‌مرکز ماهدشت  برنامه داریم، ایستگاه قشم که در حال حاضر به عنوان ایستگاه موقت پرتاب‌های ماهوره‌ای فعالیت می کند را به عنوان ایستگاه دائمی تجهیز و آماده کنیم.
وی در ادامه از ایجاد مرکز ملی داده‌های فضایی به عنوان مرکز منحصر به فرد در کشور و منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد، تا انتهای سال به بهره‌برداری رسد.
بهرامی همچنین با اشاره به علاقه مندی نسبت به استفاده بیشتر از آزمایشگاه و مرکز سنجش از دور این مرکز گفت: با تکمیل تجهیزات و ارتقای سطح بهره‌برداری، فاز دوم آزمایشگاه سنجش از دور راه‌اندازی خواهد شد.
برگزاری کارگاه ریزگردها و خشکسالی با همکاری سازمان ملل در آبان‌ماه برنامه دیگری بود که بهرامی به آن اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش مذاکرات برگزاری این کارگاه بین المللی را دنبال و با استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک کشور موفق شدیم موافقت برگزاری این کارگاه را در ایران کسب کنیم که زمینه مناسب برای  ارایه توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از تخصص و توان کارشناسان خارجی فراهم می شود.
رئیس سازمان فضایی ایران با تقدیر از درایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت فضایی کشور ، با اشاره به برنامه‌ریزی مفصل این سازمان برای هفته جهانی فضا اظهار داشت: سازمانهای مختلف استفاده کننده از فناوری فضایی در این مراسم حضور داشته و ضمن بررسی راه های همکاری هر چه بیشتر، هفته‌ای به یاد ماندنی در سطح ملی رقم خواهند زد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها