جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ساخت محیط‌ کشت بهینه تخمک با دستاورد محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7978
چهارشنبه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۵ | 13:55

ساخت محیط‌ کشت بهینه تخمک با دستاورد محققان ایرانی

براساس یافته های محققان ایرانی با استفاده از هورمون ملاتونین در محیط های کشت آزمایشگاهی، میزان بلوغ هسته تخمک و نرخ لقاح در شرایط آزمایشگاهی افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در مراکز درمان ناباروری، پیش از لقاح آزمایشگاهی (IVF)، سلول‌های تخمک (اووسیت‌ها) را در شرایط کشت ویژه‌ای قرار می‌دهند تا بالغ شده، برای ادامه مسیر تکوین آماده شوند. بدیهی است که بلوغ بهتر تخمک زمینه ساز بهبود مراحل بعدی درمان خواهد بود، به همین علت متخصصان این رشته همواره می‌کوشند تا محیط‌های کشت آزمایشگاهی مناسب‌تری را بدین منظور فراهم کنند.

در پژوهشی که با همین هدف در پژوهشگاه رویان صورت گرفت، فاطمه نیک مرد، الهام حسینی، دکتر رضا افلاطونیان و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، اثر ملاتونین- هورمونی که از غدده پینه‌آل ترشح می‌شود – را بر کیفیت بلوغ تخمک بررسی کردند.

در این پژوهش تخمک‌های برداشته شده از موش‌های مدل مبتلا به سندرم تخمدان پرکیست در محیط‌های دارا یا فاقد ملاتونین کشت داده شدند و کیفیت مراحل بعد تکوین این دو گروه با هم مقایسه شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Animal Science  به چاپ رسیده است نشان داد، ملاتونین بلوغ هسته تخمک را به شکل معنی داری افزایش می‌دهد، همچنین در تخمک‌های کشت داده شده در محیط دارای ملاتونین نرخ تسهیم (کلیواژ) به شکل معنی‌داری بیشتر از تخمک‌هایی بود که در محیط فاقد ملاتونین کشت داده شده بودند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ملاتونین می‌تواند به عنوان عاملی در افزایش میزان بلوغ هسته تخمک و افزایش نرخ لقاح در شرایط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها