- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

امیدها برای نجات دریاچه ارومیه احیا شد

گاردین در گزارش اخیر خود از امیدهای تازه برای احیای دریاچه ارومیه خبر داده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران روزنامهٔ بریتانیایی گاردین در گزارش خود نوشت: بارش ها نیز برنامه های دولت روحانی را برای نجات دریاچه پیش از خشک شدن آن تقویت کرده است.

این روزنامه با درج تصاویری از دریاچه ارومیه وضعیت آن را شرح داده است.

دریاچه ارومیه که در پارک ملی در شمال غربی ایران قرار گرفته اکنون به ۱۰ درصد از اندازه اولیه‌اش کاهش یافته که به دلیل ساخت سد و استفاده از آب زیرزمینی چنین شده است.

در گذشته نه چندان دور، این دریاچه بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و ششمین دریاچه ی بزرگ دنیا بوده است.

۲_۱۸

مدت زیادی است که دریاچه در حال خشک شدن است، ولی اندازه گیری های فعلی نشان می دهد که این روند متوقف شده است.

 در سال ۲۰۱۵، حسن روحانی رئیس جمهور ایران اختصاص ۶۶۰ میلیون دلار برای سیستم نوین آبیاری و اقدامات دیگر برای مقابله با بیابانزایی را تایید کرد.

 سابقا، دریاچه پرنده های مهاجر مانند فلامینگو، پلیکان، اردک و لک لک را به خود جذب می کرد. خشک شدن این دریاچه در حال از بین بردن یکی از بزرگترین گونه های آرتمیا است.  ترازهای پایین آب باعث می شود، تغییر رنگ آب و جلبک و باکتری بیشتر رخ دهد.

۴_۱۰

ناسا می‌گوید احتمالا تغییر رنگ توسط دو دسته از ارگانیسم های اصلی رخ داده است: یک نوع از جلبک به نام Dunaliella  و یک نوع باکتری به نام Halobacteriaceae

در محیط دریایی (یا آبی) جلبک های ریز به رنگ سبز دیده می شوند ولی در شوری زیاد و شدت نور زیاد آفتاب در تابستان، به قرمز تغییر رنگ می دهد. 

بارش های سپتامبر می تواند به پرشدن دوباره ی دریاچه کمک کند.

۸_۴

گفته می شود که بارش اخیر رنگ دریاچه را به رنگ نرمال آبی بازگردانده است.

 در سال های اخیر، رنگ دریاچه بین آبی و قرمز تغییر متناوب داشته است؛ ولی دانشمندان نگران هستند که هرچه دریاچه بیشتر خشک شود، روند تغییرات رنگ به سمت قرمز شدن دریاچه می رود.

اتنهای پیام