شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تولید ریه سه‌بعدی با سلول‌های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7921
چهارشنبه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:48

تولید ریه سه‌بعدی با سلول‌های بنیادی

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با استفاده از سلول‌های بنیادی، ارگانویدهای سه بعدی ریه – بافت آزمایشگاهی مشابه ریه- را تولید کرده‌اند تا از آن برای مطالعه بیماری‌هایی مانند فیبروز ریوی ایدیوپاتیک استفاده کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این سازه سه‌بعدی با پوشش دادن دانه‌های ژله‌ای کوچک توسط سلول‌های بنیادی مشتق شده از ریه ساخته شد که سپس خود را به شکل کیسه‌های هوای موجود در ریه‌ها انسان مونتاژ کرده بودند.

اگرچه این یک ریه کاملا کاربردی نیست،‌ اما محققان توانسته‌اند سلول‌های ریه را در فواصل و الگوهای هندسی درست به تقلید از ریه انسان قرار دهند.

فیبروز ریوی ایدیوپاتیک یک بیماری ریوی مزمن است که در آن، ریه‌ها زخم می‌شوند. جای زخم باعث می‌شود که ریه‌ها سخت و زخیم شده و با گذشت زمان، به تدریج منجر به تنگی نفس شدید و کمبود اکسیژن در مغز و اندام حیاتی شود.

محققان پیش از این به منظور مطالعه اثر جهش‌های ژنتیکی یا داروها بر روی سلول‌های ریه، بر کاشت‌های دو بعدی سلول‌ها متکی بودند، اما وقتی سلول‌های افراد مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک را گرفته و آن‌ها را روی یک سطح مسطح کشت کردند، سلول‌های نهایی به نظر سالم بودند.

در این تحقیق، محققان از سلول‌های بنیادی بدست آمده از سلول‌های ریه بالغ استفاده کردند و دانه‌های ریز هیدروژل را با آن‌ها پوشش دادند تا در چاههای کوچکی به اندازه هفت میلیمتر قرار بگیرند.

سلول‌های ریه در درون هر چاه در اطراف دانه ها پرورش یافتند که باعث ایجاد یک الگوی یکسال سه‌بعدی شد. محققان این بافت‌های آزمایشگاهی را با بخش‌های واقعی ریه انسان مقایسه کردند تا نشان دهند که این اورگانویدهای کوچک از ساختار ریه واقعی تقلید می‌کنند.

همچنین دانشمندان با افزودن فاکتورهای مولکولی خاص به کاشت‌های سه‌بعدی توانستند زخم‌های مشابه انواع موجود در ریه مبتلایان به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک ایجاد کنند که پیش از این با کاشت دو بعدی سلول‌ها ممکن نبود.

این یافته‌ها در مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد بیماری های داخلی و ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت

تبدیل گیاه اسفناج به حسگر مواد منفجره!

حکاکی سه بعدی روی فیبرنوری با نانوچاپ

ابداع درمان غیرتهاجمی کیست «هیداتیک ریه» توسط متخصص ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها