جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

زنان برای برون‌همسری مسیرهای طولانی می‌پیمودند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:781
دوشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۳۹۵ | 13:57

زنان برای برون‌همسری مسیرهای طولانی می‌پیمودند

نزدیک به پنج هزار سال پیش زنان در جنوب آلمان کنونی برای حضور در کنار همسرانی از گروه اجتماعی غیرخودی مسیرهایی طولانی می‌پیمودند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پژوهشگران سوئدی با بررسی نتایج یافته‌های خود از چندین محوطه‌ی باستانی در ایالت‌های بایرن و بادن-وورتمبرگ در جنوب آلمان امروزی به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۴۲ درصد استخوان‌های یافت‌شده در این محوطه‌ها مربوط به مردم محلی نبوده است. نتایج این پژوهش‌ها در نشریه تخصصی “پلاس وان” (PLOS ONE) منتشر شده است.

پژوهشگران دانشگاه یوتبوری (گوتنبرگ) سوئد بر پایه یافته‌های خود گمان می‌کنند که در آن زمان روند کم و بیش تثبیت‌شده‌ای از برون‌همسری (Exogamie) در جنوب آلمان کنونی وجود داشته است. برون‌همسری به ازدواج با فردی خارج از محدوده اجتماعی خودی گفته می‌شود. بر این اساس، زنان به‌احتمال برای پیوستن به گروه اجتماعی جدید مجبور بوده‌اند مسیرهایی بسیار طولانی را پشت سر بگذارند.

پژوهشگران معتقدند، در آن زمان سیستم پیچیده‌ای وجود داشته متشکل از گروه‌های اجتماعی مختلف که با هم ارتباط برقرار می‌کرده‌اند و از این طریق دانسته‌های فنی خود را گسترش می‌داده‌اند.
اینکه زنان چه مسافتی را برای رسیدن به مقصد طی می‌کرده‌اند، مشخص نیست. مسیر ممکن است از روستایی به روستای دیگر یا از جنوب غربی تا جنوب شرقی آلمان کنونی بوده باشد.

تجزیه و تحلیل استخوان‌های یافت‌شده در محوطه‌های حفاری عادت‌های غذایی فرد را نشان می‌دهد. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند بومیان را از ساکنانی که بعدا به منطقه وارد شده‌اند، جدا کنند. انسان‌های مناطق جنوبی آلمان امروز نیز در حدود ۵ هزار سال پیش از گیاهان و گوشت حیوانات تغذیه می‌کرده‌اند. همزمان در برخی مناطق احتمالا کشاورزی و تولید فرآورده‌های لبنی نسبت به مناطق دیگر به مراتب بیشتر بوده است.

یکی از پژوهشگران موسسه علمی “ماکس پلانک” آلمان نتایج بررسی همکاران سوئدی خود را تأیید می‌کند. به گفته‌ی یوهانس کراوزه، راهپیمایی‌های طولانی در حدود پنج هزار سال پیش امری اثبات شده است. او به کوچ گروه‌های بزرگی از ساکنان جلگه پونتیک-کاسپی (در جنوب روسیه کنونی) به سمت مرکز اروپا اشاره می‌کند که تا جنوب آلمان و سوئیس هم پیش رفته‌اند.

پیش از این، پیاده‌روی ۸۰۰ کیلومتری زنی جوان در پژوهشی دیگر اثبات شده بود. او در حدود سال ۱۳۷۰ پیش از میلاد مسیح با پای پیاده از جنوب آلمان به دانمارک رفته بود. او چندی بعد به زادگاه خود بازگشته و دوباره به دانمارک رفته بود. پژوهشگران دانمارکی حدس می‌زنند که این زن جوان را برای تقویت مناسبات تجاری دو خانواده به همسری مردی در دانمارک درآورده بوده‌اند.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها