- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پرتاب یک ماهواره در سال جاری/کاهش حضور بخش خصوصی در عرصه فضایی کشور

رییس سازمان فضایی رفع نیازهای فضایی کشور را از تاکیدات برنامه ششم توسعه در بخش فضایی دانست و گفت: امسال حداقل یک ماهواره پرتاب می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محسن بهرامی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی مسابقه سراسری ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در حوزه فضایی تاکید کرد: از زمان آغاز فعالیت در این سازمان اعلام کرده بودم که اخبار مربوط به پرتاب‌ها اعلام نشود، چرا که ممکن است به دلایل مختلف پرتاب ماهواره صورت نگیرد.

وی در عین حال یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری حداقل یک پرتاب ماهواره را شاهد خواهیم بود.

ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در اولویت

بهرامی تمرکز اصلی سازمان فضایی را بر روی ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی دانست و یادآور شد: در این راستا پروژه‌هایی برای بومی‌سازی ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در دستور کار داریم و در این مسیر گام‌های اولیه را برمی‌داریم.

بهرامی با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی به فعالیت در بخش فضایی گفت: در برهه‌ای از زمان بخش خصوصی علاقه‌ به حضور در عرصه‌های فضایی داشت، ولی این رغبت در حال حاضر کمتر شده است.

وی با تاکید بر این که باید فضای کسب و کار حوزه فضایی برای بخش خصوصی گرم‌تر شود، اظهار کرد: مشارکت با بخش خصوصی از جمله برنامه‌های سازمان است که در این راستا درصدد هستیم بخشی از فعالیتهای خود را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

بهرامی با تاکید بر این که ما علاقه‌مندیم با بخش‌های خصوصی همکاری کنیم، یادآور شد: در حال حاضر بخش خصوصی در زمینه‌های مخابراتی فعال است؛ ولی در بخش‌های سنجشی به دلیل آن که گردش مالی آن پایین است، جذابیت زیادی برای حضور بخش خصوصی در این حوزه وجود ندارد.


برگزاری مسابقه ماهواره مکعبی

رییس سازمان فضایی با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقه سراسری ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی گفت: به منظور تحرک دانشجویان و نیروهای جوان در عرصه‌های فضایی اقدام به برگزاری این مسابقه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با دو سازمان فضایی آسیا – اقیانوسیه (اپسکو) مذاکراتی صورت دادیم تا این مسابقه به صورت منطقه‌ای برگزار شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس می‌توانیم برنده‌های مسابقه ملی را به مسابقات منطقه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های ساخته شده اعزام کنیم.

بهرامی خاطرنشان کرد: این سازمان قول داده است که موضوع را در شورای اپسکو مطرح کند و امیدواریم که برگزاری منطقه‌ای این مسابقه اثرات مثبتی در حوزه فضایی داشته باشد.

انتهای پیام