- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

صنعت هوایی کشور در انتظار قراردادهای بزرگ

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر انطباق با مسائل روز کشور را از برنامه‌های راهبردی این دانشگاه دانست و گفت: در حال حاضر قراردادهای بزرگی در صنعت هوایی در حال شکل گیری است و مسؤولان باید از این فرصت برای ارتقا دانش فنی و دانشگاه‌های کشور استفاده کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر احمد معتمدی در نشست پسا تحریم، صنعت حمل و نقل هوایی و نقش دانشگاه با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد پسا تحریم افزود: در خصوص تحریم‌ها افراط و تفریط‌هایی داشتیم که این تفکرات لطمات زیادی به توسعه کشور وارد کرده است.

وی اقتصاد امروز دنیا را نه اقتصاد ملی و منطقه ای بلکه جهانی دانست و ادامه داد: هیچ اقتصادی نمی‌تواند توسعه یابد و شکوفا شود مگر با حفظ ارتباطات بین‌المللی و این موضوع از ویژگی‌های اقتصاد امروز است.

معتمدی، با تاکید بر این که باید با حفظ خطوط قرمز به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنیم، یادآور شد: ما باید قبل از برجام به فضای پسا برجام فکر می کردیم، چرا که باید در همه حوزه‌ها چون جذب سرمایه گذارهای خارجی، آموزشی و تکنولوژی برنامه اجرایی داشته باشیم و فکر نکنیم که صرفا با برداشته شدن تحریم‌ها مسایل حل می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعت حمل و نقل هوایی را اولین صنعتی دانست که تحریم‌های آن برداشته شده است و اظهار کرد: این صنعت نیاز به برنامه ریزی دارد و این نشست می‌تواند به برنامه ریزان در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره به خرید‎های صورت گرفته در صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: ما نمی توانیم به عنوان محققان دانشگاهی اعلام کنیم که هواپیماهای مورد نظر خریداری نشود تا ما تولید کنیم؛ چرا که ما برای رسیدن به این نقطه فاصله داریم و امیدوارم روزی به آن برسیم.

معتمدی با بیان این که هیچ کشوری به تنهایی به ساخت هواپیما نرسیده است، افزود: در اروپا چندین کشور در زمینه ساخت ایرباس فعال هستند ولی در نهایت چندین قطعه آن از آمریکا وارد می‌شود تا در نهایت هواپیمای غول پیکری با حفظ استانداردهای بین المللی تولید کنند.

وی درعین حال تاکید کرد: ولی این انتظار وجود دارد که وقتی تجارت بزرگی صورت می‌گیرد در کنار آن منافعی برای کشور داشته باشد که از آن جمله می‌توان به ارتقای آموزش، دانشگاه و دانش فنی اشاره کرد.

معتمدی با بیان این که در کنار قرار دادهای تجاری می توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را ارتقا داد، تحقق این امر را انتظار دانشگاهیان و محققان کشور دانست که مسؤولان در عقد قراردادها از فرصت‌های ایجاد شده در جهت ارتقا دانش کشور استفاده کنند.

وی با بیان این که اثرات استفاده از این فرصت‌ها در میان مدت و بلند مدت متوجه صنایع کشور از جمله صنعت حمل و نقل هوایی خواهد شد، ادامه داد: در این زمینه اصلاح ساختارها می‌تواند موثر باشد؛ چرا که با دانشگاه‌های نسل دوم نمی‌توان به سمت رفع مشکلات صنعت هوایی حرکت کرد.

معتمدی با تاکید بر ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، خاطرنشان کرد: در این زمینه تفکر اساتید و دانشکده‌های دانشگاه‌ها باید نسل سومی باشند و همپای مسایل روز حرکت کنند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان این که صنعت هوایی تنها متکی به بخش‌های فنی نیست، اضافه کرد: ما باید در خصوص مسایل مرتبط با مدیریت این صنعت با همکاری سایر دانشکده‌ها تمرکز کنیم.

معتمدی با اشاره به همکاری‌های میان رشته‌ای در صنعت هوایی، یادآور شد: این امر نیاز به ایجاد انعطاف در دانشکده‌ها و مراکز آزمایشگاهی دارد تا بتوانیم جوابگوی نیازهای صنعت هوایی و هواپیمایی باشیم.

وی با تاکید بر این که باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم، اظهار کرد: این موضوع از برنامه های راهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر است ولی باید اساتید و پرسنل این دانشگاه در این راه با ما همکاری کنند تا سریع‌تر این مسیر طی شود.

انتهای پیام