جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید انبوه سلول‌های پیش‌ساز قلبی با روش ابداعی دانشمندان ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7636
یکشنبه، ۲۸ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:10

تولید انبوه سلول‌های پیش‌ساز قلبی با روش ابداعی دانشمندان ایران

دانشمندان ایران موفق به ارائه روشی جدید برای کشت شناور سلول‌های پرتوان انسانی و تمایزشان به پیش‌سازهای قلبی شدند که به تولید کره‌های سلولی تپنده پیش‌ساز قلبی با بازدهی بالا طی ۱۵ روز منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در حالی که پیشرفت‌های سال‌های اخیر در جهت تولید سلول‌های مختلف بدن انسان از سلول‌های بنیادی، امید‌های زیادی را برای سلول درمانی بسیاری از بیماری‌ها ایجاد کرده، اما برای رسیدن به سلول درمانی تعداد بسیار زیادی سلول لازم است. علاوه بر این، برای مدل سازی بیماری‌ها و آزمایش داروهای مختلف بر روی آنان نیز تعداد سلول زیادی لازم است. بر این اساس، پژوهشگران حوزه سلول‌های بنیادی در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای تولید انبوه سلول‌های تمایز یافته از سلول‌های بنیادی انجام داده‌اند.

figure-7-an-integrated-robust-bioprocessing-platform-for-large-scale-production-of
قلب از اندام‌های حیاتی بدن است که سلول درمانی ضایعات مختلف آن همواره مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است. روش ابداعی حنانه فونودی، حسن انصاری، سعید عباسعلی‌زاده، دکتر حسین بهاروند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان برای کشت شناور سلول‌های پرتوان انسانی و تمایزشان به پیش‌سازهای قلبی کمک بزرگی در همین راستاست.

سلول‌های حاصل از نظر بیان نشانگرهای اختصاصی و ویژگی‌های الکتروفیزیولوژیک مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی JOVE (Journal of Visualized Experiments) به چاپ رسیده است نشان داد سلول‌های حاصل از روش تمایزی پژوهشگران ایرانی ویژگی‌هایی مشابه سلول‌های پیش‌ساز قلبی دارند. گرچه هم اینک نیز سلول درمانی ضایعات قلبی در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود، اما این یافته امید برای سلول درمانی شمار بیشتری از بیماران را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها