- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اختصاص بیش از نیمی از تراز مالی ۲۱ هزار میلیارد دلاری «فکر و ایده» جهان به آمریکا

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت:  ۱۲ هزار میلیارد دلار از کل تراز مالی ۲۱ هزار میلیارد دلاری فکر و ایده در جهان در اختیار آمریکاست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران)  در دیدار با پژوهشگران و فناوران دانشگاه صنعتی سهند تبریز  با اشاره به به ماموریت‌ها، اهداف، ارکان و تشریح عملکرد و دستاوردهای صندوق اظهار کرد: بنیاد ملی علم ایران با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی در تلاش است از استعدادهای افراد به عنوان پایه‌های سرمایه فکری برای خدمت به کشور بهره‌مند شود.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل در کشور عنوان کرد: سرمایه آینده در اختیار امپراتوری‌های فکری است و پس از جنگ جهانی دوم، امپراطوری‌ها تبدیل به امپراطوری‌های فکری شدند. کشور آمریکا با تاسی از این رویه اقدام به جذب سرمایه‌های فکری خارجی کرد و توانست ۱۲ هزار میلیارد دلار از کل تراز مالی اندیشه‌ها را به خود اختصاص دهند.

ضرغام ادامه داد: تراز مالی فکر و ایده بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد دلار ارزش دارد که کشورها با دارایی فکری بالا می‌توانند بر این اساس بیشترین اشتغال‌زایی را به وجود آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین گفت: خوشحالم که تعداد مراکز تحقیقاتی این دانشگاه رو به رشد است و پیشنهاد می‌کنم مرکز تحقیقات nbi (تجمیع علوم نانو، بیو، فناوری اطلاعات وعلوم شناختی) نیز در این دانشگاه ایجاد شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در بخش بعدی صحبت‌های خود به حمایت ویژه از استادیارهای جوان، اساتید و پژوهشگران خصوصا بانوان اشاره کرد و گفت: محدودیتی در پذیرش پژوهش‌ها وجود ندارد به خصوص با توجه به اهمیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در دنیا  از این پژوهش‌ها نیز حمایت ویژه‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با اشتغال سنتی برای این نسل جوان نمی‌توان شغل به وجود آورد، اظهار داشت: باید دنبال طرح‌های جدید و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم و از طریق مراکز نوآوری یافته‌های پژوهشی را حمایت می‌کنیم.

ضرغام در خصوص حمایت از رساله‌های دکتری، طرح‌های پسا دکتری، طرح‌های اولویت‌دار پژوهشی، ثبت اختراع، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌ها، شکل‌گیری و توسعه مراکز نوآوری و اعطای کرسی و گرنت پژوهشی به سرآمدان هر رشته توضیحاتی را ارائه داد.

انتهای پیام