- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

حسگرهای فیبر نوری، ناجی مردم در رانش زمین و زلزله

محققان اسپانیایی با هدف جلوگیری از تصادفات جاده‌ای ناشی از رانش زمین از حسگرهای فیبر نوری در زیر جاده‌ها استفاده کرده‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در اثر رانش زمین ممکن است جاده زیر چرخهای خودرو فرو بریزد که این امر در اثر تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین بیشتر شده است.

مهندسان پروژه تحقیقاتی اروپا موسوم به MULTITEXCO برای جلوگیری از چنین سوانحی یک توری مشبک را در سطوح مختلف خاک قرار دادند.

به گفته آن‌ها، این ابزار دو کاربرد کلی دارد. یکی اینکه سازه را تقویت می‌کند و دوم اینکه مانع از تغییر شکل جاده می‌شود. در این آزمایش، میزان تغییر شکل خاک با استفاده از فناوری حسگرهای فیبر نوری که در داخل ورقه مشبک تعبیه شده سنجیده می‌شود.

فیبرهای نوری در ارتباطات نیز به کار می‌روند اما دراینجا از فیبرهای نازک به صورت حسگر استفاده شده است. محققان در این پروژه مقدار زیادی آب را در خاک ریختند که باعث تغییر شکل و تخریب لایه‌های داخلی آن شد. به این ترتیب صفحه مشبک تحت فشار قرار گرفته و با انتقال این فشار به حسگرها می‌توان آن را با ابزار مخصوصی سنجید.

عملکرد حسگرهای فیبر نوری به این صورت است که  با ارسال پرتو نور به داخل آن‌ها، سیگنال‌های دریافتی مورد بررسی قرار می‌گیرند و اطلاعاتی درباره تغییرات طول موج ارائه می‌کنند که با آن‌ها می‌توان میزان تغییر شکل حسگرها را در نقاط خاص تعیین کرد.

فیبر نوری در مقایسه با حسگرهای دیگر از مزایای زیادی برخوردار است. این فیبرها علاوه بر گردآوری داده‌ها، به انتقال آن‌ها نیز می‌پردازند که این امر باعث ساده‌تر شدن طراحی می‌شود. علاوه بر آن، باید به قیمت نسبتا ارزان و مصون بودن آن‌ها نسبت به تداخل الکترومغناطیسی اشاره کرد. همچنین کارکردن با فیبرها در نزدیکی مواد قابل اشتعال یا انفجار خطری نداشته، زیرا در آن‌ها جریان الکتریکی وجود ندارد.

محققان امیدوارند بتوانند از این حسگرهای پایدار برای نظارت طولانی مدت بر مقاومت جاده‌ها و ساختارهای دیگر مانند ساختمان‌ها در برابر خطراتی مانند سیل و زلزله استفاده کنند.

انتهای پیام