جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ارسال نخستین تصاویر از سازه‌های سنگی مریخ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7470
سه شنبه، ۲۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:41

ارسال نخستین تصاویر از سازه‌های سنگی مریخ

تصاویر تازه کاوشگر «کنجکاوی» ناسا از «مریخ» برای نخستین بار سازه‌های لایه لایه سنگ را در این سیاره سرخ به نمایش گذاشته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این تصاویر در روز هشتم سپتامبر توسط دوربین مست‌کم کاوشگر ثبت شده‌اند که برای تصویربرداری و فیلمبرداری رنگی از محیط مریخ طراحی شده است.

تیم کنجکاوی (Curiosity) قصد دارد تصاویر ثبت شده توسط این کاوشگر از منطقه “تپه موری” را به هم چسبانده و چندین تصویر موزائیکی بزرگ رنگی بسازد.

دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا معتقدند که این تپه‌های روی سطح مریخ احتمالا بقایای فرسوده شده ماسه‌سنگ‌های باستانی هستند که پس از شکل گیری کوه شارپ، توسط باد ایجاد شده بودند.

روی این تپه‌های مریخی، سنگ های مقاوم به فرسودگی قرار گرفته‌اند که از بقایای لایه‌های سنگی حفاظت کرده و و لایه‌های زیرین را پوشیده نگه می‌دارند. بررسی دقیق این تپه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از تپه‌های باستانی شنی به دست آورند.

mars-rock-formation-3

کوه شارپ مقصد نهایی کاوشگر کنجکاوی است. این مریخ‌نورد در سال ۲۰۱۲ در نزدیکی این کوه در مرکز دهانه گیل سیاره فرود آمد و دو سال بعد به دامنه آن رسید. در این زمان، بررسی‌های کنجکاوی نشان داد که دریاچه‌های باستانی مریخ از شرایط مساعد برای حیات میکروبی برخوردار بوده‌اند.

 

mars-rock-formation-4

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها