- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۷۰ درصد علم کشور را ۱۳ دانشگاه تولید می‌کنند

دوازدهمین جلسه معاونان پژوهش و فناوری ۱۳ دانشگاه بزرگ و برتر کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران رییس دانشگاه تبریز در این آیین گفت: این جلسات به منظور هم اندیشی و همفکری و استفاده از تجربیات، نظرات و دیدگاه های همدیگر برای ارتقا، توسعه و حل مشکلات با حضور دانشگاه های برتر و بزرگ برگزار می‌شود که نظرات کارشناسی این دانشگاه ها برای توسعه همه جانبه آینده دانشگاه ها و به خصوص در حوزه پژوهش حتما موثر خواهد بود.
دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد تولید علم کشور بر عهده دانشگاه های بزرگ و برتر کشور بوده و ضروری است به خاطر رسالتی که این دانشگاه ها در قبال توسعه و پیشرفت ایران اسلامی در حوزه های مختلف داشته و دارند، اهتمام ویژه ای به این مجموعه بشود تا بهتر به وظیفه خویش عمل بکنند؛ زیرا مسائل این دانشگاهها بسیار متفاوت از دانشگاههای کوچک و تازه تاسیس است.
رییس دانشگاه تبریز یادآور شد: این دانشگاه ها باید در مرز دانش حرکت کنند و لذا باید تجهیزات و آزمایشگاه های دانشگاه ها برای تولید علم و فناوری که بتواند بخشی از نیاز جامعه را برطرف کند، به روز رسانی شوند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال های اخیر روند رشد علمی کشور مناسب بوده است، به طوریکه در گذشته اسمی از دانشگاه های ایران در دنیا مطرح نبود ولی امروزه ۱۳ دانشگاه ایرانی که دانشگاه تبریز نیز یکی از این دانشگاه ها است، در جمع دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا قرار گرفته اند.
دکتر محمد رحیمیان، دبیر این نشست و معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: دانشگاه ها مشکلات مشترک زیادی دارند و با برگزاری چنین نشست ها و استفاده از تجربیات همدیگر می‌توان ضمن کمک به حل مسائل دانشگاه ها، به عنوان مشاوری برای وزارت علوم نیز انجام وظیفه کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: تشکیل کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ و برتر برای اجرای طرح های کلان ملی، تدوین وظایف و تعهدات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با توجه به تجربه موجود و استاندارد دانشگاه های معتبر دنیا، بررسی روش اختصاص بودجه پژوهشی وزارت علوم به دانشگاه ها، پایش عملکرد و سیاست گذاری در مورد مجلات، یکسان سازی سقف حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، افزایش حجم پژوهش های بین‌الملل اعضای هیات علمی، ایجاد مشوق های مادی و معنوی برای حضور فعال تر در نمایشگاه های ملی و بین المللی، یکسان سازی شاخص‌های پژوهش‌های فناوری در شورای عالی عتف به منظور گزارش های عملکرد و … از جمله محورهای اصلی این نشست است.
دکتر محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: دانشگاه ها سیر تکاملی را طی کرده و روند رو به رشدی را تجربه می کنند ولی به هر حال باید از سوی دولت حمایت های لازم صورت گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر این که امروزه جامعه ای پیشرفته خوانده می شود که به امر پژوهش و تولید علم و فناوری توجه کرده و نیروی انسانی فرهیخته داشته باشد، افزود: دانشگاهیان نیز در قبال این حمایت ها، باید تلاش لازم را داشته و به سمت تامین منابع خود از صنعت و جامعه باشند.
بر اساس این  گزارش دوازدهمین جلسه معاونان پژوهش و فناوری ۱۳ دانشگاه بزرگ و برتر کشور به مدت دو روز و با شرکت دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد، صنعتی شریف، تبریز، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، اصفهان، شیراز و خواجه نصیر در دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام