جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید باتری‌ ضداشتعال جایگزین لیتیوم یون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7370
شنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:40

تولید باتری‌ ضداشتعال جایگزین لیتیوم یون

 گروهی از محققان دانشگاه واترلو موفق به تولید باتری‌هایی شدند که از مواد غیر سمی، غیر قابل اشتعال و بی خطر به عنوان محلول آبی الکترولیت با pH،خنثی استفاده می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نسل جدید باتری‌های روی-یونی که قیمت آنها، نصف قیمت تمام شده برای باتری‌های لیتیوم-یونی رایج در بازار است، جدیدترین دستاوردی است که می تواند جوامع را از نیروگاه‌های سنتی تولید کننده برق دور و به سمت ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی ناشی از انرژی های تجدید پذیر همچون باد و خورشید سوق دهد.
از این رو گروهی از محققان موفق به تولید باتری‌هایی شدند که از مواد غیرسمی، غیرقابل اشتعال و بی خطر به عنوان محلول آبی الکترولیت با pH،خنثی استفاده می کند. علاوه بر الکترولیت، الکترود منفی شامل فلز ارزان قیمت روی و الکترود مثبت شامل اکسید وانادیوم است. این باتری توسط یک فرآیند برگشت پذیر به نام intercalation، به تولید الکتریسیته می پردازد و الکترود منفیِ روی، شروع به اکسید شدن و تولید یون های مثبت روی می کند ؛ سپس این یون‌ها از طریق الکترولیتی که هادی یون است به صفحات اکسید وانادیوم در قطب مثبت می رسند و الکترون های ایجاد شده از این فرآیند از یک مدار خارجی هدایت می شوند و یک جریان الکتریکی را ایجاد می کنند.
البته، این فرآیند برگشت پذیر در حین شارژ شدن ادامه پیدا می کند. چهار معیار عمده و حیاتی در این باتری ها از جمله سرعت برگشت پذیری بالا، ظرفیت بالا با قابلیت فراهم آوردن یکهزار چرخه با ظرفیت ۸۰ درصدی و چگالی انرژی نزدیک به ۴۵۰ وات ساعت در هر دقیقه بدون تشکیل دندریت ها بر روی الکترود روی، به چشم می خورد و سبب تمایز آنها از باتری های لیتیومی می شود که گران، با الکترولیتی قابل اشتعال و آلی هستند. از آنجا که تمرکز و گرایش جمعیت جهانی نیز به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر است و تعرفه های تشویقی فراوانی از جانب دولت ها و سازمان های مربوطه برای استفاده از این گروه انرژی ها وجود دارد، انتظار می رود که گام بعدی برای تجاری سازی این باتری ها برای تغییر در به حد اقل رساندن اندازه و وزن باتری باشد. به طوری که قابل حمل و قابل استفاده در اتومبیل‌ها شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت الکترودهای کاراتر با فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

در مقاله مشترک محققان ایرانی و آمریکایی رقم خورد: گامی تازه در استانداردسازی معیارهای ارزیابی ابزارهای ذخیره انرژی

شبکه باتری نانو ایران راه اندازی شد

فراگام دانشمند ایرانی دانشگاه «کارنگی ملون» در توسعه فناوری های پوشیدنی و نامرئی سازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها