دوشنبه، ۱۵ آذر، ۱۳۹۵ | Monday, 5 December , 2016

امکان شناسایی انسان‌های باستانی با کشف نشانگرهای منحصربه‌فرد در پروتئین مو

۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۶
امکان شناسایی انسان‌های باستانی با کشف نشانگرهای منحصربه‌فرد در پروتئین مو

دانشمندان در دستاوردی قابل توجه برای پزشکی قانونی، موفق به کشف نشانگرهای منحصر به فرد در پروتئین مو  شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پروتئین‌های مو در دی‌ان‌ای از ثبات و پایداری بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند در کنار مشخصه‌های دی‌ان‌ای برای شناسایی انسان‌های باستانی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای معمولا برای شناسایی افراد در پزشکی قانونی مورد استقاده قرار می‌گیرد اما دی‌ان‌ای به راحتی تخریب می‌شود و این روش عملا در دراز مدت بی‌فایده و ناکارآمد است.

به نوشته دیلی‌میل، اکنون دانشمندان به رهبری “گلندن پارکر” از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا موفق به کشف نشانگرهای منحصر به فرد در پروتئین مو  شدند. آنها بدن چند انسان مومیایی شده را مورد بررسی قرار دادند که همگی در حدود ۲۵۰ سال سن داشتند. بررسی‌ دانشمندان نشان داد پروتئین‌های موی نمونه‌ها با گذشت این همه سال تخریب نشده و همچنان پایدار هستند. آنها این نمونه‌ها را همراه با نمونه موی ۷۶ انسان اروپایی، آمریکایی و آفریقایی تبار مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و در نهایت، موفق به کشف ۱۸۵ نشانگر پروتئین مو شدند که به باور آنها حتی می‌توان با این دستاورد فردی را از میان جمعیت یک میلیونی تشخیص داد.

نتایج این پژوهش در مجله Plos One  منتشر شده است.

۵۷۳۴۸۱۹۲