پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

کاهش هزینه‌های تولید کاغذ با دستاورد محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7329
شنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 08:50

کاهش هزینه‌های تولید کاغذ با دستاورد محققان دانشگاهی

محققانی از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان امکان جایگزینی یک ماده‌ی وارداتی گران‌قیمت با نانوماده برای تولید کاغذ را مورد بررسی قرار دادند که صنعتی شدن این طرح آزمایشگاهی کاهش هزینه و خروج ارز را در صنعت کاغذ به دنبال خواهد داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران باگاس از نیشکر تولید می‌شود و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از وزن نیشکر را تشکیل می‌دهد. باگاس در واقع باقیمانده‌ فیبری بجای مانده از عصاره‌گیری از شکر است که به‌صورت ریزتراشه‌ی چوب و به رنگ قهوه‌ای است. از باگاس جهت تولید کاغذ استفاده می‌شود. به‌منظور بهبود خواص مکانیکی کاغذ تولید شده از باگاس، از الیاف دیگر نیز در ساختار کاغذ استفاده می‌شود. برخی از این افزودنی‌ها، هزینه‌ی تولید کاغذ را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو تحقیقاتی جهت جایگزینی مواد گران‌قیمت وارداتی با مواد ارزان‌قیمت تولید داخل انجام شده است.
رضا غفران، مجری طرح، ضمن تأکید بر لزوم اجرای این پژوهش گفت: «به منظر تهیه‌ی کاغذ تحریر و نوشتاری حدود ۱۵ درصد خمیر الیاف بلند وارداتی افزوده می‌شود تا کاغذ تولید شده خواص مطلوبی پیدا کند. در این پژوهش سعی شده این الیاف بلند وارداتی با ماده‌ی ارزان‌قیمت نانوسلولز جایگزین شود.»
وی ادامه داد: «استفاده از نتایج این طرح علاوه بر این که از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، کاهش هزینه‌های مربوط به فرایند تولید کاغذ را نیز در پی دارد.»
به گفته‌ی غفران، افزایش مقاومت مکانیکی ناشی از افزودن نانوالیاف سلولزی به‌واسطه‌ی افزایش پیوندهای هیدروژنی و واندروالس بین خمیر باگاس و نانوالیاف سلولزی بوده است.
این طرح در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رضا غفران و با راهنمایی دکتر محمدهادی مرادیان و دکتر محمدعلی سعادت نیا از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان انجام‌شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها