- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ثبت ۸۱۳ هزار دامنه اینترنتی در ایران/net.ir.کم خواهان ترین پسوند ایرانی

بیش از ۸۱۳ هزار دامنه اینترنتی با هویت ایرانی در فضای مجازی فعال است که بیش از ۶۰ هزار دامنه جدید از ابتدای امسال به ثبت رسیده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی، تاکنون ۸۱۳ هزار و ۳۱ دامنه اینترنتی توسط کاربران ایرانی در کشور به ثبت رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که پسوند « ir.» با ۸۰۴ هزار و ۱۱۴ دامنه در صدر ثبت دامنه‌های فعال اینترنتی با هویت ایرانی در فضای مجازی قرار دارد و پسوند net.ir. با تنها ۴۱ دامنه کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

بعد از دامنه های ثبت شده با پسوند « ir.»  بیشترین شمار دامنه ها با فاصله ای فاحش به پسوند co.ir.  با سه هزار و ۸۳۶ دامنه و پس از آن به ترتیب به پسوند ایران با دو هزار و ۱۵۶ دامنه و ac.ir با یک هزار و ۵۳۲ دامنه اختصاص دارد. از دیگر پسوندهای ثبت شده ایرانی که کمترین استقبال کاربران را در پی داشته اند id.ir. با ۴۲۴ دامنه، sch.ir. با ۳۳۶ دامنه و org.ir. با ۳۱۵ دامنه قرار دارند.

بررسی روند ثبت دامنه های اینترنتی در مرکز ثبت دامنه‌ کشوری ایران(ایرنیک) حاکی از رشد چشمگیر در آمار ثبت دامنه هاست. به طوری که تعداد دامنه های ثبت شده با پسوند IR. که در پایان سال ۹۰ بالغ بر ۵۰ هزار دامنه بود طی سال ۹۱ به بیش از ۱۰۰ هزار دامنه و در سال ۹۲ به بیش از ۴۰۰ هزار دامنه رسید و در سال ۹۳  از مرز ۶۰۰ هزار دامنه و در سال ۹۴ از مرز ۷۵۰ هزار دامنه گذشت.

ایران از لحاظ تعداد دامنه های اینترنتی فعال کشوری، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است، بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم پیشی گرفته است و با رشد سالانه ۴۵ درصدی در بین چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

انتهای پیام