- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

باتجربه ترین فضانورد ناسا به زمین بازگشت

کمتر از یک هفته بعد از انجام یک راهپیمایی فضایی موفق با فرود ناو سایوز حامل جفری ویلیامز، فرمانده ایستگاه فضایی که اینک با تجربه ترین فضانورد امریکا به شمار می رود به همراه دو فضانورد روس ماموریت ۱۷۲ روزه آنها پایان یافت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این سفر که در روز ۱۸ مارس ۲۰۰۱۶ از بایکونور آغاز شده بود، بامداد امروز با فرود سایوز تی.ام.آ – ۲۰ ام در قزاقستان خاتمه یافت.

موشک های انتهایی بخش سرنشیندار سایوز که تنها در چند متری زمین روشن می شوند، پس از آن که چترنجات سفینه سرعت آن را به حداقل رساند، با کار به موقع خود، فرودی آرام را در ساعت ۴:۱۳:۰۷ روز چهارشنبه ۱۷ شهریور (به وقت گرینویچ) برای ناو به وجود آورند.

بخش فرودی به دلیل افتادن باد به داخل چترنجات بر روی بدنه خود غلتید اما خدمه بازیابی ناو که در نزدیکی آن مستقر بودند بلافاصله وارد عمل شدند و آن را به حالت عمودی درآوردند تا برای خروج فضانوردان به آنها کمک کنند.

جفری ویلیامز، فرمانده سایوز آلکسی آوچینین و مهندس پرواز اولگ اسکریپوچکا سالم و سرحال و با روحیه خوب به نظر می رسیدند. آنها پس از عملیات خروج از ناو مورد معاینه اولیه پزشکی قرار گرفتند و به آنان اجازه داده شد تا با خانواده هایشان تلفنی صحبت کنند.

سپس طبق برنامه از پیش تعیین شده هر سه با بالگرد به قرقنده پرواز کردند. از آنجا، ویلیامز بود سوار بر جت اختصاصی ناسا به هوستون بازگشت و آوچینین واسکریپوچکا به زوزدنی گارادوک (شهر ستاره ای) در نزدیکی مسکو.

اما ماجرای این فرود از ساعت ها قبل آغاز شده بود. پس از اطمینان از کارآیی سامانه های فضاپیمای سایوز تی.ام.آ – ۲۰ ام برای فرود، آوچینین،اسکریپوچکا و ویلیامز در جایگاه های خود در ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ – ۲۰ ام قرار گرفتند و ناو حامل این سه نفر ساعت ۱۷:۵۱ روز قبل در حالی که غرب اقیانوس آرام حرکت می کرد از بخش ایستگاه مداری جدا شد. نزدیک به سه ساعت بعد و با شلیک موشک های ترمز کننده، ناو در مسیر برگشت به زمین قرار گرفت. پس از حدود۲۵ دقیقه، جدا شدن بخش های مداری، سرنشیندار و موتوری خبر از رو به راه بودن کار و فرودی طبق برنامه را نشان داد.

بعد از خروج قسمت سرنشیندار از منطقه گرم پلاسما و عملکرد خوب چتر های اولیه کوچک، چتر اصلی در ارتفاع کمی کمتر از ۱۰ کیلومتری زمین باز شد تا سفینه بتواند به طور آرام در قزاقستان فرود آمد.

ویلیامز و دو همراهش سفر خود را از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان در ۱۸ مارس آغاز کردند. او در جریان این سفر دو راهپیمایی فضایی انجام داد.

طی راهپیمایی اول که ۱۹ اوت انجام گرفت ویلیامز و روبینز یک سامانه اتصال جدید را در یکی از ورودی های ایستگاه راه اندازی کردند که اجازه خواهد داد ناو های سرنشیندار ساخته شده توسط شرکت بوئینگ و اسپیس ایکس به مجتمع مداری راه پیدا کنند. این سفینه ها قرار است برای سفر کیهان نوردان سال های آتی به ناسا کمک کنند و به استفاده این سازمان از ناو سایوز روسیه پایان دهند.

طی راهپیمایی فضایی دوم که پنجشنبه گذشته انجام شد، روبینز و ویلیامز، چند ماموریت مختلف در بیرون از ایستگاه را به انجام رساندند که از جمله می توان به راه اندازی رادیاتور خنک کننده، نصب دو دوربین با کیفیت بالا و تعمیر و نگهداری عادی ایستگاه اشاره کرد.  انجام این دو راهپیمایی جمعا ۱۲ ساعت و ۴۶ دقیقه طول کشید و جمع مدت پنج راهپیمایی فضایی ویلیامز طی چهار پرواز مداری اش را به ۳۱ ساعت و ۵۵ دقیقه رساند.

سیروس برزو، پیشگام ترویج دانش کیهان نوردی در ایران در تحلیل این ماموریت گفت: با فرود ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ – ۲۰ ام ، آوچینین، نخستین پرواز فضایی خود را با ۱۷۲ روز و ۳ ساعت و ۴۷ دقیقه به پایان رساند و نامش به عنوان پانصد و چهل و هفتمین انسان فضانورد و یکصد و بیستمین کیهان نورد روسیه به ثبت رسید در حالی که رکورد مهندس پرواز اسکریپوچکا طی دو پرواز به ۳۳۱ روز و ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه رسیده است.

برای ویلیامز، این ماموریت نقطه عطفی بشمار می رود. وی که از سال ۲۰۰۰ سفر های خود را به مدار زمین آغاز کرده، طی چهار ماموریت مداری جمعا ۵۳۴ روز و ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه در فضا زندگی کرده است و اینک در فهرست ۱۴ فضانوردی قرار گرفته که بالاترین رکورد اقامت در فضا را دارند همچنین از نظر طول مدت اقامت در فضا با تجربه ترین کیهان نورد آمریکایی بشمار می رود. البته هنوز با رکورد دار جهان یعنی توسط گنادی پادالکا، که ۸۷۸ روز در فضا بوده حدود یک سال فاصله دارد!

 طبق برنامه اعلام شده قرار است ناو کیهانی سایوز ام.اس۰۲ روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ با سه سرنشین به نام های سرگئی ریژکف و آندری باریسنکو (کیهان نوردان روس) و رابرت کیمبرآو شهروند آمریکا از پایگاه پرتاب های فضایی بایکونور راهی مدار زمین شود تا پس از چند ساعت پرواز مداری، به ایستگاه فضایی بین المللی بپیوندند.

این گروه تا ۳۰ اکتبر با آناتولی ایوانیشین، تاکویا اونیشی و کیت روبینزسرنشینان ناو  سایوز ام.اس-۰۱ در ایستگاه فضایی کیهان نورد روس همکاری خواهند داشت. بر اساس پیش بینی ها کیهان نوردان سایوز ام.اس-۰۱ در ۳۰ اکتبر به زمین باز خواهند گشت.

انتهای پیام