- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تهیه نان سبوس‌دار با خصوصیات حسی و بافتی مناسب توسط پژوهشگران کشور

فرمولاسیون خمیرترش به منظور ارتقاء ماندگاری و خصوصیات حسی نان‌های سبوس ‏دار توسط محققان بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان ارائه شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مهدی کریمی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان، در تحقیقات خود توانست با استفاده از آرد کامل سه درصد مخمر و زمان تخمیر ۲۴۰ دقیقه شرایط مطلوب برای خمیرترش را بهینه و نان سبوس دار با خصوصیات حسی و بافتی مناسب تهیه کند.

با توجه به این مسأله که میزان ضایعات نان بالاست و این ضایعات عمدتاً در نتیجه فرآیند تولید غیراصولی و نادرست است و بیاتی زودرس نان را موجب می‌شود، از این‏ رو برای بهبود خصوصیات تکنولوژیکی و حسی انواع نان، ‏راهکارهای متفاوتی توسط محققان ارائه شده که یکی از مهم‏ ترین این موارد کاربرد خمیرترش در این محصول استراتژیک است.

کیفیت نهایی محصول تولیدی تنها تحت تأثیر شرایط بهینه شده خمیرترش حاصل می‏ شود.  ارائه دانش فنی لازم در این ارتباط به واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی به ‏منظور تولید محصول نهایی با خصوصیات حسی و بافت مناسب در این واحدها، علاوه بر افزایش ماندگاری و سود آوری آن ‏ها، ارتقاء سطح سلامت جامعه را نیز با حذف بسیاری از افزودنی ‏های شیمیایی، در پی خواهد داشت.

 انتهای پیام