- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پژوهش‌های علوم‌زمین در کشور ناب نیست

رییس انجمن زمین‌شناسی ایران گفت: پژوهش‌های علوم زمین در ایران ناب نیست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سروش مدبری در بیستمین همایش انجمن زمین‌شناسی ایران با بیان این‌که علوم‌زمین با رشد سریع و شتابان در دنیا در حال پیشرفت است و ما از این قافله علمی چندان عقب نیستیم، گفت: ولی سرعت و الگوگیری ما از علم جهان به‌خاطر عدم ارتباط زیاد و عدم همکاری بین‌المللی چندان قابل توجه نبوده است.

وی با بیان این‌که نگاهی به پژوهش‌ها نشان می‌دهد در کشور ما در بیشتر موارد به خصوص عرصه علوم‌زمین پژوهش‌ها ناب نیست، افزود: این موضوع از میزان ارجاعات به مقالات ما مشخص است که نسبت به سطح جهانی پایین است.

رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران وجود این مشکل را به دلیل حمایت نکردن مسؤولان اجرایی کشور از پژوهش دانست و گفت:  سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور کمتر از نیم درصد است در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی این سهم بالاتر از ۳درصد است.

مدبری  همچنین به بررسی معضلات علوم‌زمین در بخش‌های تحصیل دانشجویان، جمع‌آوری و تهیه مقالات و پایان‌نامه‌ها پرداخت و از مطابقت نداشتن مجلات علوم زمین با استانداردهای بین‌المللی در کشور برای انتشار مقالات پژوهشگران به عنوان یک بحران در عرصه علوم زمین یاد کرد و گفت: از سویی پذیرش بی‌رویه و گسترده دانشجو در رشته‌های مرتبط با زمین‌شناسی در مقاطع مختلف تحصیلی و کیفیت پایین تحصیل باعث گلایه صنعت از ما شده که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

 همایش انجمن زمین‌شناسی به منظور ایجاد بستر لازم برای تبادل‌نظر در خصوص آخرین دستاوردهای پژوهشی علوم‌زمین و نیز فراهم آوردن امکان ارائه نتیجه فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران و اندیشمندان و استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌های دانشگاهی زمین‌شناسی کشور، انجمن زمین‌شناسی ایران و دانشگاه تهران  طی دو روز در دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام