سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

تست قند خون با کره چشم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7217
چهارشنبه، ۱۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 08:21

تست قند خون با کره چشم

محققان یک دستگاه سنجش نوری چشمی طراحی کرده‌اند که با اندازه‌گیری ویژگی‌های مایع زلالیه محفظه قدامی کره چشم قادر به تشخیص قند خون می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این دستگاه اندازه‌گیری قند خون توسط شرکت زیراکس  طراحی شده است. این دستگاه پرتو نور را به محفظه قدامی کره چشم فرد می‌تاباند و سپس نوری را که از مایع زلالیه عبور کرده، در حالتی دریافت می‌کند که گویا کره چشم به سمت بیرون برگشته است. این نور سپس برای تعیین خصوصیات مایع زلالیه توسط دستگاه بررسی می‌شود.

کار این دستگاه بر این واقعیت استوار است که مایع زلالیه در محفظه قدامی از اجزای مشابه سرم خون که حاوی پروتئین، گلوکز، اسید اسکوربیک و غیره بوده، برخوردار است.

همچنین این موضوع که بین تجمع گلوکز در خون و میران انباشته شده در زلالیه ارتباط وجود دارد، پایه کارکرد این دستگاه را تشکیل می‌دهد. باید توجه داشت که  زلالیه فاقد مواد سلولی مانند خون است و به دلیل شکست نور در آنجا، تاثیرات بسیار کوچکی ایجاد می‌کند.  از سویی دیگر پروتئین، گلوکز، اسید اسکوربیک و سایر مواد موجود در مایع زلالیه همگی مواد فعال نوری هستند و از قدرت چرخشی نوری برخوردارند. از این رو،‌ با سنجش زاویه چرخش قطبش صفحه مواد فعال نوری در زلالیه می‌توان قند خون را اندازه‌گیری کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها